Pitkien naisten vaatemallisto
Haapaniemi, Riikka (2020)
Haapaniemi, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912421
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä vaate-mallisto pitkille naisille. Opinnäytetyön aiheen tutkiminen nousi tekijän omasta kiinnostuksesta aiheeseen. Ajankohtaiseksi tutkimuksen teki se, että pitkille naisille ei tällä hetkellä ole tarjolla vaatteita vaatekaupoissa.
Opinnäytetyö jakaantui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerättiin tietoa artikkeleista ja tutkimuksista liittyen pitkiin naisiin, pitkien naisten mallistosuunnitteluun ja muiden erityisryhmien mallistosuunnitteluun. Lisäksi havainnoitiin kauppojen tarjontaa, haastateltiin kahta pitkien nais-ten vaatetuksen asiantuntijaa ja tehtiin Webropol-kysely pitkille naisille. Tämän jälkeen kertynyt tieto määriteltiin ja rajattiin jatkoa varten. Tut-kimus vahvisti näkemystä pitkien naisten vaatteiden heikosta tarjonnas-ta.
Toisessa osassa tutkimusta edettiin mallistosuunnitteluun. Tässä vai-heessa määriteltiin malliston kohderyhmä ja malliston filosofia. Sen jäl-keen lähdettiin työstämään mallistoa ideakollaasien ja luonnoksien avul-la. Luonnoksista valittiin mallistoon päätyvät vaatekappaleet ja kehitet-tiin mallistoa eteenpäin, sekä suunniteltiin kuosit ja värit valmiiksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi vaatekappaletta sisältävä vaatemal-listo. Lopuksi vaatemallisto arvioitiin käyttäjäkyselyn ja asiantuntijahaas-tattelujen kautta saatujen tietojen perusteella. Arvioinnin mukaan mallis-to täytti kohderyhmän toiveet.
Opinnäytetyö jakaantui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerättiin tietoa artikkeleista ja tutkimuksista liittyen pitkiin naisiin, pitkien naisten mallistosuunnitteluun ja muiden erityisryhmien mallistosuunnitteluun. Lisäksi havainnoitiin kauppojen tarjontaa, haastateltiin kahta pitkien nais-ten vaatetuksen asiantuntijaa ja tehtiin Webropol-kysely pitkille naisille. Tämän jälkeen kertynyt tieto määriteltiin ja rajattiin jatkoa varten. Tut-kimus vahvisti näkemystä pitkien naisten vaatteiden heikosta tarjonnas-ta.
Toisessa osassa tutkimusta edettiin mallistosuunnitteluun. Tässä vai-heessa määriteltiin malliston kohderyhmä ja malliston filosofia. Sen jäl-keen lähdettiin työstämään mallistoa ideakollaasien ja luonnoksien avul-la. Luonnoksista valittiin mallistoon päätyvät vaatekappaleet ja kehitet-tiin mallistoa eteenpäin, sekä suunniteltiin kuosit ja värit valmiiksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi vaatekappaletta sisältävä vaatemal-listo. Lopuksi vaatemallisto arvioitiin käyttäjäkyselyn ja asiantuntijahaas-tattelujen kautta saatujen tietojen perusteella. Arvioinnin mukaan mallis-to täytti kohderyhmän toiveet.