"Se on päiväkodin ja perheen välinen yhteistyö, molemmin puolin asiat tulee tietoon lapsesta" : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä ja osallisuudesta
Pyysalo, Sisko (2020)
Pyysalo, Sisko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212948
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä ja osallisuudesta lapsen varhaiskasvatukseen eräässä Satakuntalaisessa päiväkodissa. Vanhempien osallisuutta pidetään tärkeänä uusissa Valtakunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2018 ja tutkimuksella osallistuttiin ajankohtaiseen keskusteluun vanhempien mahdollisuudesta lapsen varhaiskasvatuksen suunnitteluun. Tämä tutkimus tuotti tietoa kasvatusyhteistyöstä ja osallisuuden kokemuksista vanhempien näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää kehitettäessä edelleen kasvatusyhteistyötä lapsen kokonaisenvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi vanhempien ja kasvatushenkilöiden välillä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja teoriaosuudessa tarkasteltiin Bronfenbrennerin ekologista teoriaa kasvatusyhteistyön taustalla sekä vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä ja osallisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin viiden vapaaehtoisen vanhemman teemahaastattelulla, joiden lapset ovat hoidossa kyseisessä päiväkodissa. Tutkimushaastattelut toteutettiin kesän 2019 aikana. Tutkimuksen analysointi toteutettiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset olivat hyvin samansuuntaiset kuin aiemmissakin tutkimuksissa. Vanhemmat pitivät kasvatusyhteistyötä hyvin tärkeänä varhaiskasvattajien kanssa ja he kokivat sen avoimeksi, kunnioittavaksi ja luottamukselliseksi. Vanhemmat halusivat lapsensa varhaiskasvatuksen olevan yksilöllistä, turvallista ja luottamuksellista. Vanhemmat kokivat, että he saavat tukea vanhemmuuteensa päiväkodin taholta. The objective of this thesis was to find out how the parents of children at a Day-Care Centre in the Satakunta region have experienced parental partnership and participation. Parents’ participation is considered very important on the National core curriculum for Early Childhood Education and Care (2018). This research contributes to the ongoing discussion on the possibilities that parents had for participating in the planning of their children’s early education.
This research sheds light on parents’ experiences of parental partnership and agency. The results can be utilized in developing further the co-operation between parents and early childhood educators to support the children’s wellbeing.
The study was conducted by applying a qualitative method. Bronfenbrenner’s ecological theory was used in the framework of this study to examine the parental partnership as well as the parents’ experiences concerning the co-operation and participation. The research data was gathered through thematic interviews of five voluntary parents whose children are enrolled in the Day-Care Centre in question. The interviews were carried out in the summer of 2019. The data was analyzed by using content analysis.
The results of the study were in correlation with those of previous studies. Parents regard the parental partnership with early childhood educators crucial. From their perspective it has been open, respectful and confidential. Parents wanted their children’s early childhood education to be individual, safe and confidential. Furthermore, they felt that they received support from the Day Care Centre.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja teoriaosuudessa tarkasteltiin Bronfenbrennerin ekologista teoriaa kasvatusyhteistyön taustalla sekä vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä ja osallisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin viiden vapaaehtoisen vanhemman teemahaastattelulla, joiden lapset ovat hoidossa kyseisessä päiväkodissa. Tutkimushaastattelut toteutettiin kesän 2019 aikana. Tutkimuksen analysointi toteutettiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset olivat hyvin samansuuntaiset kuin aiemmissakin tutkimuksissa. Vanhemmat pitivät kasvatusyhteistyötä hyvin tärkeänä varhaiskasvattajien kanssa ja he kokivat sen avoimeksi, kunnioittavaksi ja luottamukselliseksi. Vanhemmat halusivat lapsensa varhaiskasvatuksen olevan yksilöllistä, turvallista ja luottamuksellista. Vanhemmat kokivat, että he saavat tukea vanhemmuuteensa päiväkodin taholta.
This research sheds light on parents’ experiences of parental partnership and agency. The results can be utilized in developing further the co-operation between parents and early childhood educators to support the children’s wellbeing.
The study was conducted by applying a qualitative method. Bronfenbrenner’s ecological theory was used in the framework of this study to examine the parental partnership as well as the parents’ experiences concerning the co-operation and participation. The research data was gathered through thematic interviews of five voluntary parents whose children are enrolled in the Day-Care Centre in question. The interviews were carried out in the summer of 2019. The data was analyzed by using content analysis.
The results of the study were in correlation with those of previous studies. Parents regard the parental partnership with early childhood educators crucial. From their perspective it has been open, respectful and confidential. Parents wanted their children’s early childhood education to be individual, safe and confidential. Furthermore, they felt that they received support from the Day Care Centre.