Att skapa ett starkt personligt varumärke i sociala medier
Salonen, Elli (2020)
Salonen, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313135
Tiivistelmä
Ett starkt personligt varumärke har blivit en viktig konkurrensfördel under de senaste åren speciellt om man jobbar som influerare i sociala medier. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur ett starkt personligt varumärke skapas i sociala medier och vilken betydelse det har för influerare i sociala medier. Därtill undersöks begreppet brand fit med anknytning till personlig branding och kartläggs framtidsutsikter inom personlig branding i sociala medier. Arbetets teoretiska referensram är baserad på tidigare forskning inom området och den redogör för olika begreppen inom personlig branding samt presenterar en sjustegsprocess för att skapa ett personligt varumärke i sociala medier. Undersökningen utgår från en kvalitativ forskningsstrategi och metoden som tillämpas är semistrukturerade intervjuer av tre olika influerare i sociala medier. Materialet som samlats in under intervjuerna presenteras närmare i resultatredovisningen. Resultat presenteras i tre delar enligt intervjuguiden. Den första delen handlar om brand fit och personlig branding i allmänhet, den andra delen fokuserar på personlig varumärkesbildningsprocessen i sociala medier samt strävar efter att reda ut vilken betydelse personlig branding har för influerare. Avsikten med den sista delen är att kartlägga framtidsutsikter för personlig branding i sociala medier. I diskussionen sammanfattas resultatet och forskningsfrågorna besvaras genom att anknyta resultatet till den teoretiska referensramen. Arbetets slutresultat bevisar att personlig branding är en viktig del av influerarens arbete och den kommer att ha ännu större betydelse i framtiden. Det framkommer också att det lönar sig att skapa det personliga varumärket medvetet och systematiskt fast det ännu saknas tillräckliga kunskaper i personlig branding inom denna bransch.