Maatila- ja erikoistumisharjoittelun kehittäminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa
Jämsä, Jenny; Ristiharju, Marika (2011)
Jämsä, Jenny
Ristiharju, Marika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101213741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101213741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun maaseutuelinkeinojen koulutusohjelmaan kuuluvien maatilaharjoittelun ja erikoistumisharjoittelun nykytilaa ja sen kehittämisen kohteita.
Opinnäytetyön teoriaosiossa perehdyttiin maaseutuelinkeinojen koulutusohjelmaan, harjoittelun tavoitteisiin, harjoitteluun Suomessa ja ulkomailla, harjoittelun suorittamiseen, arviointiin ja ohjaamiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena keväällä 2011. Kyselyitä toteutimme neljä kappaletta, jokaiselle kohderyhmälle omansa. Kohderyhmät olivat maatilaharjoittelutilat, erikoistumisharjoittelupaikat, maatilaharjoittelun suorittaneet opiskelijat ja erikoistumisharjoittelun suorittaneet opiskelijat. Oppilaiden kyselytutkimukset toteutettiin paperisina lomakkeina ja Webropol-ohjelmalla toteutettuna internetissä. Maatiloille ja erikoistumisharjoittelupaikoille suunnatut kyselyt toteutettiin paperisina kyselyinä.
Tutkimuksen mukaan harjoittelijat ja harjoittelutilat olivat tyytyväisiä maatilaharjoittelun kestoon ja ajankohtaan, harjoittelukirjaan, palkkaan ja teoriaopintoihin. Kyselyn perusteella harjoittelutilat toivoivat yhteistä koulutuspäivää harjoittelutiloille, opiskelijan arviota harjoittelutilasta, ennakkoharjoittelua, harjoittelunvalvojan käyntiä tilalla ja ensimmäiselle opiskeluvuodelle lisää käytännön harjoituksia harjoittelun tueksi. Kyselyn perusteella oppilaat toivoivat lisää käytännönharjoituksia ja ennakkoharjoittelun mahdollisuutta.
Erikoistumisharjoitteluun kohdistuneen tutkimuksen mukaan harjoittelijat ja erikoistumisharjoittelupaikat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä harjoittelun pituuteen ja ajankohtaan, harjoittelijan opintojen ja harjoittelun yhteensopivuuteen sekä palkkaan. Molemmat osapuolet toivoivat, että harjoittelunohjaajat ohjaisivat enemmän erikoistumisharjoittelua ja halusivat opinnoissa painotettavan maataloustukiin liittyviä asioita.
Opinnäytetyön teoriaosiossa perehdyttiin maaseutuelinkeinojen koulutusohjelmaan, harjoittelun tavoitteisiin, harjoitteluun Suomessa ja ulkomailla, harjoittelun suorittamiseen, arviointiin ja ohjaamiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena keväällä 2011. Kyselyitä toteutimme neljä kappaletta, jokaiselle kohderyhmälle omansa. Kohderyhmät olivat maatilaharjoittelutilat, erikoistumisharjoittelupaikat, maatilaharjoittelun suorittaneet opiskelijat ja erikoistumisharjoittelun suorittaneet opiskelijat. Oppilaiden kyselytutkimukset toteutettiin paperisina lomakkeina ja Webropol-ohjelmalla toteutettuna internetissä. Maatiloille ja erikoistumisharjoittelupaikoille suunnatut kyselyt toteutettiin paperisina kyselyinä.
Tutkimuksen mukaan harjoittelijat ja harjoittelutilat olivat tyytyväisiä maatilaharjoittelun kestoon ja ajankohtaan, harjoittelukirjaan, palkkaan ja teoriaopintoihin. Kyselyn perusteella harjoittelutilat toivoivat yhteistä koulutuspäivää harjoittelutiloille, opiskelijan arviota harjoittelutilasta, ennakkoharjoittelua, harjoittelunvalvojan käyntiä tilalla ja ensimmäiselle opiskeluvuodelle lisää käytännön harjoituksia harjoittelun tueksi. Kyselyn perusteella oppilaat toivoivat lisää käytännönharjoituksia ja ennakkoharjoittelun mahdollisuutta.
Erikoistumisharjoitteluun kohdistuneen tutkimuksen mukaan harjoittelijat ja erikoistumisharjoittelupaikat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä harjoittelun pituuteen ja ajankohtaan, harjoittelijan opintojen ja harjoittelun yhteensopivuuteen sekä palkkaan. Molemmat osapuolet toivoivat, että harjoittelunohjaajat ohjaisivat enemmän erikoistumisharjoittelua ja halusivat opinnoissa painotettavan maataloustukiin liittyviä asioita.