Sisäisen viestinnän osuus rakennusprojektin tuotannollisessa ja taloudellisessa menestyksessä
Balde, Taneli (2020)
Balde, Taneli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212898
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Bonava Suomi Oy:lle. Yritys on osa Bonava-konsernia, joka on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin. Bonava-konserni on tällä hetkellä Pohjois-Euroopan johtava asuntorakennuttaja. Bonavalla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Pietarin alueella, Virossa sekä Latviassa.
Opinnäytetyön aiheena oli sisäisen viestinnän osuus rakennusprojektin tuotannollisessa ja taloudellisessa menestyksessä. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään viestinnän teorioita ja organisaatioteoriaa ja määritellään projekti sekä sidotaan ne rakennusprojektiin. Tutkimusosassa analysoidaan tutkimusdataa, josta lopuksi johdetaan päätelmiä ja annetaan toimenpide-ehdotuksia.
Työn tavoitteena oli selvittää puolistrukturoidun haastattelun avulla, miten yrityksen työpäälliköt ja työmaapäälliköt kokevat sisäisen viestinnän nykytilan, sen onnistumisen ja epäonnistumisen sekä miten he itse näkevät viestinnän auttavan heitä saavuttamaan omat tuotannolliset sekä taloudelliset tavoitteensa. Tutkimushaastatteluun suostuivat kaikki pyydetyt henkilöt.
Opinnäytetyön aiheena oli sisäisen viestinnän osuus rakennusprojektin tuotannollisessa ja taloudellisessa menestyksessä. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään viestinnän teorioita ja organisaatioteoriaa ja määritellään projekti sekä sidotaan ne rakennusprojektiin. Tutkimusosassa analysoidaan tutkimusdataa, josta lopuksi johdetaan päätelmiä ja annetaan toimenpide-ehdotuksia.
Työn tavoitteena oli selvittää puolistrukturoidun haastattelun avulla, miten yrityksen työpäälliköt ja työmaapäälliköt kokevat sisäisen viestinnän nykytilan, sen onnistumisen ja epäonnistumisen sekä miten he itse näkevät viestinnän auttavan heitä saavuttamaan omat tuotannolliset sekä taloudelliset tavoitteensa. Tutkimushaastatteluun suostuivat kaikki pyydetyt henkilöt.