Video promotion and content in tourism : content analysis of videos in Slovenian tourism
Mikkola, Jesse (2020)
Mikkola, Jesse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Slovenian matkailuun liittyviä videoita ja tuottaa yrityksille yleiskuva siitä, millainen materiaali vetoaa katsojiin ja millaista materiaalia tulisi hyödyntää markkinoinnissa. Työssä tutkittiin tämän hetkistä materiaalin tuottamista ja käyttämistä sekä matkailuun liittyvien videoiden tuotannollisia arvoja. Työn oli toimeksiantanut AIRTH (Alliance for Innovators and Researchers in Tourism and Hospitality). AIRTH on monikansallinen innovointi ja kehitystyöryhmä, jonka tarkoituksena on luoda uusia näkökulmia matkailuun ja palveluliiketoimintaan.
Tutkimusta tehtiin käyttäen laadullisia menetelmiä sisältöanalyysin avulla. Sen lisäksi määrällisiä tutkimuskeinoja käytettiin apuvälineinä suosion mittaamisessa videoiden eri osa-alueilla. Sisältöanalyysi tehtiin 38 videon avulla, joista puolet oli käyttäjien tekemiä ja toinen puoli ammattilaisten tuottamia. Valitut videot liittyvät Slovenian matkailun eri osa-alueisiin: nähtävyyksiin, majoitukseen, ruokaan, kuljetuksiin sekä aktiviteetteihin.
Tutkimuksessa huomattiin, että sisältö merkitsee enemmän kuin visuaalinen ilme. Matkailuyritykset eivät kuitenkaan ole ottaneet omakseen videomarkkinointia, vaikka videoiden tuottaminen on helpompaa ja halvempaa kuin koskaan aiemmin. Sen lisäksi käy ilmi että, ammattilaisten julkaisemat videot ovat tuotannollisesti laadukkaita, mutta myös saavat enemmän katselukertoja.
Monelle pienelle matkailuyritykselle voi olla hankalaa tehdä videomarkkinointia, sillä yleisön tavoittaminen on työlästä. YouTube-ammattilaisten avulla suoritettu sisältömarkkinointi toisi jo vakiintuneen sekä kiinnostuneen katsojakunnan tietoiseksi tuotteesta tai palvelusta. Ammattilaisten motiivit ovatkin enemmän videoiden tuottamisessa ja katsojakunnan palvelemisesta, mutta käyttäjäpohjaisten videoiden tarkoitusperät jäävät vielä arvoituseksi ja vaatisivat jatkotutkimuksia.
Tutkimusta tehtiin käyttäen laadullisia menetelmiä sisältöanalyysin avulla. Sen lisäksi määrällisiä tutkimuskeinoja käytettiin apuvälineinä suosion mittaamisessa videoiden eri osa-alueilla. Sisältöanalyysi tehtiin 38 videon avulla, joista puolet oli käyttäjien tekemiä ja toinen puoli ammattilaisten tuottamia. Valitut videot liittyvät Slovenian matkailun eri osa-alueisiin: nähtävyyksiin, majoitukseen, ruokaan, kuljetuksiin sekä aktiviteetteihin.
Tutkimuksessa huomattiin, että sisältö merkitsee enemmän kuin visuaalinen ilme. Matkailuyritykset eivät kuitenkaan ole ottaneet omakseen videomarkkinointia, vaikka videoiden tuottaminen on helpompaa ja halvempaa kuin koskaan aiemmin. Sen lisäksi käy ilmi että, ammattilaisten julkaisemat videot ovat tuotannollisesti laadukkaita, mutta myös saavat enemmän katselukertoja.
Monelle pienelle matkailuyritykselle voi olla hankalaa tehdä videomarkkinointia, sillä yleisön tavoittaminen on työlästä. YouTube-ammattilaisten avulla suoritettu sisältömarkkinointi toisi jo vakiintuneen sekä kiinnostuneen katsojakunnan tietoiseksi tuotteesta tai palvelusta. Ammattilaisten motiivit ovatkin enemmän videoiden tuottamisessa ja katsojakunnan palvelemisesta, mutta käyttäjäpohjaisten videoiden tarkoitusperät jäävät vielä arvoituseksi ja vaatisivat jatkotutkimuksia.