Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

E-aineistot esille yleisissä kirjastoissa : case: Lukki-kirjastojen E-aineistot esille -hanke

Ertek, Sara (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Sara Ertek .pdf (1.154Mt)
Lataukset: 


Ertek, Sara
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Lukki-kirjastoille toimintasuunnitelma liittyen Epalvelut esille -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on lisätä e-palveluiden tunnettuutta ja käyttöä sekä parantaa henkilökunnan osaamista e-palveluiden käytössä ja markkinoinnissa. Toimintasuunnitelman tarkoituksena on auttaa Lukki-kirjastoja saavuttamaan E-aineistot esille - hankkeen tavoitteet.

Yleiset kirjastot ovat kokeilleet e-kirjapalveluiden tarjoamista asiakkailleen jo 2000-luvun alussa. E-palvelut tekivät läpimurron kuitenkin vasta 2010-luvulla ja niiden suosio on lisääntynyt sen jälkeen. Nyt lähes kaikilla Suomen yleisillä kirjastoilla on käytössään jokin e-kirjapalvelu. Lukkikirjastoilla on käytössään viisi e-palvelua, joita ovat Biblio, PressReader, ePress, Naxos ja Rockway.

Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kuvaillaan e-aineistojen opastusta kirjaston henkilökunnalle, asiakkaille ja ei-asiakkaille sekä erityisesti maahanmuuttajille, koska Lukkikirjastoilla on mahdollisuus tarjota e-aineistoja kymmenillä eri kielillä PressReader-palvelun kautta. Opastusten tarkoitus oli lisätä tietoisuutta Lukki-kirjastojen e-palveluista, opastaa niiden käytössä sekä parantaa henkilökunnan osaamista e-aineistojen käytössä ja käytön opastuksessa.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jolla selvitettiin Lukki-kirjastojen epalveluiden tunnettuutta ja käytettävyyttä. Kyselyyn vastasi sekä Lukki-kirjaston e-palveluiden käyttäjiä ja ei-käyttäjiä. Kyselyn tuloksia on käytetty toimintasuunnitelman pohjana.

Työn tulosten mukaan Lukki-kirjastojen e-palveluita tulee markkinoida jatkuvasti erityisesti sosiaalisessa mediassa, ja palveluiden käyttöä tulee opastaa enemmän esimerkiksi käytönopastusvideoiden avulla. Myös kirjaston henkilökunnan täytyy vakiinnuttaa e-palvelut jokapäiväiseen työhönsä ja kertoa e-palveluista asiakaspalvelutilanteissa.
 
The objective of this thesis is to produce an action plan for Lukki libraries. The action plan is a part of a project called E-aineistot esille and will help to achieve the project’s objectives which are to market Lukki libraries’ e-collections, increase their use and improve the library staff’s skills in marketing and using e-collections.

Public libraries have tried offering e-books for their customers since the of beginning the 21st century although e-books gained popularity in 2010 along with other e-collections. Today practically every public library in Finland offers e-books. Lukki libraries’ have five e-library services which are Biblio, PressReader and ePress, Naxos and Rockway.

The functional segment of the thesis describes briefing staff and customers to use Lukki libraries’ e-collections and marketing the e-collections to the non-customers, such as immigrants. Immigrants were chosen as a target group since Lukki libraries have the possibility to offer electronic magazines and newspapers in multiple languages through PressReader. The goal of the briefing was to increase the awareness about Lukki libraries e-collections, to help customers to use them and to teach the staff in using and marketing them.

The research method used in this thesis was a poll for collecting information about the conspicuousness and usability of Lukki libraries’ e-collections. The poll was taken by both customers and non-customers of Lukki libraries. The results of the poll have been used as the base of the action plan.

The work’s results show that e-collections need to be marketed continuously especially in social media and the use of the e-collections should be taught more, for example, in video form. Also, the library staff needs to establish the e-collections as a part of their work and remind the customers about the e-collections in a daily customer service situations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste