Sosiaalisen median suunnitelma Olé-kustannukselle
Nurminen, Siina (2020)
Nurminen, Siina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyn tarkoituksena oli luoda toimiva sosiaalisen median suunnitelma toimeksiantajayritykselle Olé-kustannukselle. Työn tuoteosana syntyi Olé-kustannukselle sosiaalisen median suunnitelma, jota voidaan käyttää osana yrityksen viestintäsuunnitelmaa jatkossa. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymys on se, että miten Olé-kustannuksen kannattaisi viestiä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median suunnitelman luominen oli oleellinen osa yrityksen toiminnan kehittämistä. Toimeksiantajayrityksellä ei ollut olemassa olevaa sosiaalisen median suunnitelmaa, joten työn tekeminen oli tarpeellinen.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty Olé-kustannuksen sosiaalisen median tilastoja, jonka avulla pohdittiin mahdollisia kehitysideoita. Kehittämistutkimuksen apuna toimii myös SWOT-analyysi, joka kartoitti yrityksen sosiaalisen median nykytilaa. SWOT-analyysillä tutkittiin yrityksen sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksia, uhkia, vahvuuksia ja heikkouksia. Kyseisessä analyysissä nousi ilmi se, että Facebookissa yritys viestii jo ammattimaisesti ja aktiivisesti, mutta Instagramissa voisi löytyä lisää potentiaalia saavuttaa myös uutta, mahdollisesti nuorempaa kohdeyleisöä. Uhkana Facebookissa on myös suuri kilpailu, sillä kuten Benchmarking-vertailututkimuksessa tulee ilmi, kyseisen sovellus toimii myös alueella muiden toimivien mediaorganisaatioiden pääviestintäkanavana. Haasteena Instagramissa taas tuli ilmi pieni yritys ja resurssipula. Ammattimainen ja tarkkaan suunniteltu Instagram sisällön päivittäminen vie aikaa runsaasti, joten tässä voi tulla pienen toimeksiantajayrityksen henkilöstömäärä vastaan.
Becnhmarking-vertailututkimuksen avulla kartoitettiin mahdollisia kilpailijoita, mutta tämän lisäksi myös kehitysideoita. Benchmarking-vertailututkimukseen valittiin kuusi media-alan yritystä, joiden toimipaikka on sama kuin toimeksiantajayrityksellä. Tutkimuksessa vertailtiin näiden yritysten sosiaalisen median kanavia keskenään. Vertailussa tuli ilmi, että Facebook nousee ylivoimaisesti ensimmäisenä kaikkien yritysten kohdalla esiin sekä seuraajien, että päivitysaktiivisuuden kanssa. Instagram löytyy useilta Espanjan suomalaismedioilta, joista toiset viestivät kanavallaan aktiivisemmin kuin toiset. Kyseisessä Benchmarking-tutkimuksessa tutkitaan tarkemin Espanja.com:in sosiaalisen median käyttäytymistä, sillä tutkimuksessa olleista organisaatioista tällä on suurimmat seuraajamäärät sekä Facebookin, että Instagramin puolella.
Työssä käytiin myös läpi tämänhetkisiä sosiaalisen median trendejä ja pohdittiin, miten näitä voidaan hyödyntää yrityksen viestinnässä. Opinnäytetyön tuoteosaa varten on käytetty Piritta Mäkelän kehittämää kymmenosaista somestrategiamallia, jonka avulla opinnäytetyön tuoteosa on luotu. Työn lopputuloksena syntyi sosiaalisen median suunnitelma, jonka päätavoitteisiin kuului yrityksen aktivoituiminen Instagramissa, mahdollisten uusien kanavien tai alustojen käyttö, sekä selkeä sosiaalisen median tilastojen mittaaminen. The purpose of this thesis was to create a workable social media plan for the client Olé publishing company. The product part of the work is a social media plan for the company. The production part is attached in the end. Creating a social media plan was an essential part of developing a company’s operations. The client company does not have an existing social media plan, so the work was necessary.
As a development method this thesis is assisted by a SWOT analysis, which maps the current situation of the company's social media. The SWOT analysis examines the opportunities, threats, strengths and weaknesses of a company’s social media channels. From SWOT-analysis we can see that Facebook is the main channel of the Olé publishing company, and Instagram is not so much used. The analysis gave development proposal that Instagram could be used more
A comparative benchmarking analysis was conducted to identify potential competitors, but also development ideas. The six media companies with the same location as the client company have been selected for the benchmark study. The study compares the social media channels of these companies with each other. A closer look has been taken closer look at the company Espanja.com which is very active both in Instagram and Facebook. This thesis examined diffrencies between the client company Olé publishing company and Espana.com media company.
The work also reviews current social media trends and considers how these can be utilized in corporate communication. For the product part of the thesis, a ten-part social media strategy developed by Piritta Mäkelä has been used. This strategy was used to create the product part of the thesis.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty Olé-kustannuksen sosiaalisen median tilastoja, jonka avulla pohdittiin mahdollisia kehitysideoita. Kehittämistutkimuksen apuna toimii myös SWOT-analyysi, joka kartoitti yrityksen sosiaalisen median nykytilaa. SWOT-analyysillä tutkittiin yrityksen sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksia, uhkia, vahvuuksia ja heikkouksia. Kyseisessä analyysissä nousi ilmi se, että Facebookissa yritys viestii jo ammattimaisesti ja aktiivisesti, mutta Instagramissa voisi löytyä lisää potentiaalia saavuttaa myös uutta, mahdollisesti nuorempaa kohdeyleisöä. Uhkana Facebookissa on myös suuri kilpailu, sillä kuten Benchmarking-vertailututkimuksessa tulee ilmi, kyseisen sovellus toimii myös alueella muiden toimivien mediaorganisaatioiden pääviestintäkanavana. Haasteena Instagramissa taas tuli ilmi pieni yritys ja resurssipula. Ammattimainen ja tarkkaan suunniteltu Instagram sisällön päivittäminen vie aikaa runsaasti, joten tässä voi tulla pienen toimeksiantajayrityksen henkilöstömäärä vastaan.
Becnhmarking-vertailututkimuksen avulla kartoitettiin mahdollisia kilpailijoita, mutta tämän lisäksi myös kehitysideoita. Benchmarking-vertailututkimukseen valittiin kuusi media-alan yritystä, joiden toimipaikka on sama kuin toimeksiantajayrityksellä. Tutkimuksessa vertailtiin näiden yritysten sosiaalisen median kanavia keskenään. Vertailussa tuli ilmi, että Facebook nousee ylivoimaisesti ensimmäisenä kaikkien yritysten kohdalla esiin sekä seuraajien, että päivitysaktiivisuuden kanssa. Instagram löytyy useilta Espanjan suomalaismedioilta, joista toiset viestivät kanavallaan aktiivisemmin kuin toiset. Kyseisessä Benchmarking-tutkimuksessa tutkitaan tarkemin Espanja.com:in sosiaalisen median käyttäytymistä, sillä tutkimuksessa olleista organisaatioista tällä on suurimmat seuraajamäärät sekä Facebookin, että Instagramin puolella.
Työssä käytiin myös läpi tämänhetkisiä sosiaalisen median trendejä ja pohdittiin, miten näitä voidaan hyödyntää yrityksen viestinnässä. Opinnäytetyön tuoteosaa varten on käytetty Piritta Mäkelän kehittämää kymmenosaista somestrategiamallia, jonka avulla opinnäytetyön tuoteosa on luotu. Työn lopputuloksena syntyi sosiaalisen median suunnitelma, jonka päätavoitteisiin kuului yrityksen aktivoituiminen Instagramissa, mahdollisten uusien kanavien tai alustojen käyttö, sekä selkeä sosiaalisen median tilastojen mittaaminen.
As a development method this thesis is assisted by a SWOT analysis, which maps the current situation of the company's social media. The SWOT analysis examines the opportunities, threats, strengths and weaknesses of a company’s social media channels. From SWOT-analysis we can see that Facebook is the main channel of the Olé publishing company, and Instagram is not so much used. The analysis gave development proposal that Instagram could be used more
A comparative benchmarking analysis was conducted to identify potential competitors, but also development ideas. The six media companies with the same location as the client company have been selected for the benchmark study. The study compares the social media channels of these companies with each other. A closer look has been taken closer look at the company Espanja.com which is very active both in Instagram and Facebook. This thesis examined diffrencies between the client company Olé publishing company and Espana.com media company.
The work also reviews current social media trends and considers how these can be utilized in corporate communication. For the product part of the thesis, a ten-part social media strategy developed by Piritta Mäkelä has been used. This strategy was used to create the product part of the thesis.