Tiedonhallinnan kehittäminen : kohti avoimempaa tiedon jakamisen kulttuuria Huittisten Säästöpankissa
Touru, Sohvi (2020)
Touru, Sohvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313123
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tiedonhallintaa Huittisten Säästöpankissa. Tiedon määrän lisääntyessä, teknologian kehittyessä ja työtavan muuttuessa tiedonhallinta nousee merkitykselliseksi tietointensiivisillä aloilla. Tiedon valtava määrä asettaa haasteita sen saatavuudelle ja löydettävyydelle. Tiedon tehokas jakaminen lisää koko organisaation oppimista ja tätä kautta vaikuttaa organisaation menestymiseen positiivisesti. Tiedonhallinnan tukena toimivat modernit työvälineet, jotka eivät kuitenkaan yksinään ratkaise tiedonhallinnallisia haasteita.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja aivoriihityöskentelyä. Tiedonantajina toimi Huittisten Säästöpankin työntekijöitä. Haastatteluilla ja aivoriihillä selvitettiin tiedonhallintaan liittyviä haasteita, tavoitetilaa ja kehitysajatuksia. Aineiston analyysissä nousi esille todellinen tarve tiedonhallinnan kehittämiselle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiedonhallinnalla on tärkeä rooli työn sujuvuudessa. Tiedon helppo löydettävyys ja sen laaja-alainen jakaminen työyhteisössä nopeuttaa työntekoa ja vaikuttaa tätä kautta myönteisesti tuottavuuteen. Organisaation kulttuurilla on merkittävä vaikutus tiedon jakamisessa. Avoin ja yhteistyöhön kannustava kulttuuri edistää tiedon jakamista. Modernit, yhteisölliset työvälineet tukevat tiedonhallintaa, tehden erityisesti tiedon jakamisesta vuorovaikutteisempaa.
Tiedonhallinnan kehittämisessä teknologiaa tärkeämmässä roolissa ovat kuitenkin ihmiset. Yhteisen ymmärryksen luominen ja yhteisten toimintatapojen määrittäminen vievät kehitystä eteen päin. Henkilöstön jatkuva kehittäminen on tärkeää muuttuvassa toimintaympäristössä. Systemaattisella tiedonhallinnan kehittämisellä ja toteuttamisella on mahdollista parantaa yhteisöllistä oppimista ja koko organisaation kilpailukykyä markkinoilla. The main purpose of the present study was to develop knowledge management at Savings Bank Huittinen. As the amount of information is increasing, technology is developing and the ways of work are changing, knowledge management becomes relevant in knowledge-intensive fields. The huge amount of information sets its own challenges to its availability and findability. Effective knowledge-sharing increases organizational learning and through this contributes positively on the success of the organization. Knowledge management is supported by enterprise social network systems, which, however, do not alone solve knowledge management challenges.
Theme interviews and brainstorming were used as the data collection methods for this qualitative study. The informants were employees of Savings Bank Huittinen. Interviews and brainstorming revealed the challenges, goal status and development ideas related to knowledge management. The analysis revealed a real need for the development of knowledge management.
In conclusion, knowledge management plays an important role in the smooth running of work. The easy findability of information and wide knowledge-sharing speeds up the work and this has a positive effect on productivity. Organizational culture has a significant impact on knowledge sharing and an open and collaborative culture promotes it. Enterprise social network systems support knowledge management, making knowledge-sharing more interactive.
However, the people play a more important role in the development of knowledge management than the technology. Creating common understanding and defining common approaches to knowledge management issues will take the development forward. Continuous staff development is important in a changing operating environment. The systematic development and implementation of knowledge management have the potential to improve collaborative learning and the competitiveness of the entire organization in the market.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja aivoriihityöskentelyä. Tiedonantajina toimi Huittisten Säästöpankin työntekijöitä. Haastatteluilla ja aivoriihillä selvitettiin tiedonhallintaan liittyviä haasteita, tavoitetilaa ja kehitysajatuksia. Aineiston analyysissä nousi esille todellinen tarve tiedonhallinnan kehittämiselle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiedonhallinnalla on tärkeä rooli työn sujuvuudessa. Tiedon helppo löydettävyys ja sen laaja-alainen jakaminen työyhteisössä nopeuttaa työntekoa ja vaikuttaa tätä kautta myönteisesti tuottavuuteen. Organisaation kulttuurilla on merkittävä vaikutus tiedon jakamisessa. Avoin ja yhteistyöhön kannustava kulttuuri edistää tiedon jakamista. Modernit, yhteisölliset työvälineet tukevat tiedonhallintaa, tehden erityisesti tiedon jakamisesta vuorovaikutteisempaa.
Tiedonhallinnan kehittämisessä teknologiaa tärkeämmässä roolissa ovat kuitenkin ihmiset. Yhteisen ymmärryksen luominen ja yhteisten toimintatapojen määrittäminen vievät kehitystä eteen päin. Henkilöstön jatkuva kehittäminen on tärkeää muuttuvassa toimintaympäristössä. Systemaattisella tiedonhallinnan kehittämisellä ja toteuttamisella on mahdollista parantaa yhteisöllistä oppimista ja koko organisaation kilpailukykyä markkinoilla.
Theme interviews and brainstorming were used as the data collection methods for this qualitative study. The informants were employees of Savings Bank Huittinen. Interviews and brainstorming revealed the challenges, goal status and development ideas related to knowledge management. The analysis revealed a real need for the development of knowledge management.
In conclusion, knowledge management plays an important role in the smooth running of work. The easy findability of information and wide knowledge-sharing speeds up the work and this has a positive effect on productivity. Organizational culture has a significant impact on knowledge sharing and an open and collaborative culture promotes it. Enterprise social network systems support knowledge management, making knowledge-sharing more interactive.
However, the people play a more important role in the development of knowledge management than the technology. Creating common understanding and defining common approaches to knowledge management issues will take the development forward. Continuous staff development is important in a changing operating environment. The systematic development and implementation of knowledge management have the potential to improve collaborative learning and the competitiveness of the entire organization in the market.