Jatkuva parantaminen Lean-ajattelun työkaluna : case: Nordea Pankki Suomi Oyj, Osasto X
Knuuttila, Ville (2011)
Knuuttila, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100213416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100213416
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee jatkuvaa parantamista Lean-ajattelun työkaluna. Tutkimuksessa kuvataan jatkuvan parantamisen vaikutusta kestävän Lean-ajattelun ylläpitäjänä Case-yrityksen osastolla X. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka yritys ylläpitää ja kehittää Lean-toimintaa sekä päivittäistä toimintaa jatkuvan parantamisen avulla. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, olisiko tasapainotetulla mittaristolla mahdollista priorisoida tehtyjen Lean-projektien tuomia hyötyjä tehokkaammin ja voitaisiinko sillä seurata myös jatkuvan parantamisen kehittämistä.
Opinnäytetyön teoria-osa käsittelee Lean-ajattelua, tasapainotettua mittaristoa sekä jatkuvaa parantamista pääosin organisaatio- ja yritystasolla. Osa käsittelystä on viety myös tiimitasolle asti. Lähdemateriaalina työssä on käytetty suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta, Internet- aineistoa sekä Nordea pankin osavuosikatsausta.
Työn empiriaosuus perustuu Case-yrityksen tekemään Kaizen-projektiin, jonka tavoitteena oli Lean-ajattelun avulla parantaa ja tehostaa osastolla tehtäviä päivittäisiä prosesseja. Empiriaosuudessa tarkastellaan myös jatkuvan parantamisen vaikutusta yrityksen Lean-ajatteluun. Empiirisen osuuden aineisto on kerätty Kaizen-projektin loppuraportin ja teemahaastattelujen avulla. Empiriaosuus jätetään toimeksiantajan pyynnöstä salaiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Kaizen-projektin mukanaan tuomat parannusehdotukset parantavat ja tehostavat osasto X: n päivittäisiä prosesseja ja vaikuttavat tällöin myös Lean-ajattelun ylläpitämiseen. Kaizen-projektin pohjalta syntyneet parannusehdotukset tuovat kustannussäästöjä ja nopeuttavat päivittäisiä prosesseja. Näiden tulosten pohjalta on mahdollista luoda tuloskortti päivittäisten prosessien seurantaan.
Opinnäytetyön teoria-osa käsittelee Lean-ajattelua, tasapainotettua mittaristoa sekä jatkuvaa parantamista pääosin organisaatio- ja yritystasolla. Osa käsittelystä on viety myös tiimitasolle asti. Lähdemateriaalina työssä on käytetty suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta, Internet- aineistoa sekä Nordea pankin osavuosikatsausta.
Työn empiriaosuus perustuu Case-yrityksen tekemään Kaizen-projektiin, jonka tavoitteena oli Lean-ajattelun avulla parantaa ja tehostaa osastolla tehtäviä päivittäisiä prosesseja. Empiriaosuudessa tarkastellaan myös jatkuvan parantamisen vaikutusta yrityksen Lean-ajatteluun. Empiirisen osuuden aineisto on kerätty Kaizen-projektin loppuraportin ja teemahaastattelujen avulla. Empiriaosuus jätetään toimeksiantajan pyynnöstä salaiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Kaizen-projektin mukanaan tuomat parannusehdotukset parantavat ja tehostavat osasto X: n päivittäisiä prosesseja ja vaikuttavat tällöin myös Lean-ajattelun ylläpitämiseen. Kaizen-projektin pohjalta syntyneet parannusehdotukset tuovat kustannussäästöjä ja nopeuttavat päivittäisiä prosesseja. Näiden tulosten pohjalta on mahdollista luoda tuloskortti päivittäisten prosessien seurantaan.