Lastenhoidon kehittäminen Opetuskoti Halisissa
Hiltunen, Sonja; Leinonen, Aada (2020)
Hiltunen, Sonja
Leinonen, Aada
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413237
Tiivistelmä
Tämän kehittämistoiminnan tavoitteena oli luoda lastenhoitajille perehdytyskansio Sateenkaari Koto yhdistyksen alaisena toimivaan Opetuskoti Halisiin sekä lastenhoitoon lapsensa tuoville äideille lastenhoidosta kertova opas. Kansioiden tarkoitus on parantaa ja monipuolistaa lastenhoitoa sekä lisätä äitien ja lastenhoitajien välistä kommunikaatiota. Kehittämistoiminta alkoi alkuvuodesta 2019 ja päättyi keväällä 2020.
Kehittämismenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja, kyselyjä ja dialogista keskustelua. Kehittämistoiminnan tueksi perustettiin toimeksiantajamme kanssa kehittämistyöryhmä, jolloin pääsimme keskustelemaan kokonaisvaltaisesti kehittämisprosessista ja lopputuloksesta. Kehittämistoiminnan teoreettinen osuus muodostui lasten kasvatuksesta ja kehityksestä sekä siihen liittyvistä kulmakivistä, maahanmuuttajien kotoutumisesta Suomeen sekä yleisesti monikulttuurisuudesta Suomessa.
Kehittämisprosessin tuotoksena valmistui kaksi kansiota, jotka tuovat esille Opetuskodin lastenhoidon perustan, sekä lastenhoitajille että lasten äideille. Kansioissa korostetaan päivärytmin tärkeyttä, läsnäoloa ja leikkiä sekä ulkoilun merkitystä lasten arjessa. The aim of this thesis was to create an orientation folder for the nurses in the Opetuskoti Halinen and a guide for the mothers bringing their children to the childcare. The purpose of the orientation folders is to improve and diversify childcare and to increase communication between mothers and nurses. The development of orientation folders began in the early 2019 and ended in the spring 2020.
We used observation, interviews, questionnaire and dialogue as research methods in our thesis. In addition together with the client, a development group was also established. It allowed us to discuss the development process and the results of the thesis comprehensively. The theoretical part of the thesis consist of the immigrants and integration of immigrants in Finland, upbringing and development of children and, in general, multiculturalism in Finland.
As a result of the thesis, two orientation folders were created, for both nurses and mothers. The orientation folders highlight the importance of daytime rhythm, presence and play, and the importance of outdoor activities in children's everyday life.
Kehittämismenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja, kyselyjä ja dialogista keskustelua. Kehittämistoiminnan tueksi perustettiin toimeksiantajamme kanssa kehittämistyöryhmä, jolloin pääsimme keskustelemaan kokonaisvaltaisesti kehittämisprosessista ja lopputuloksesta. Kehittämistoiminnan teoreettinen osuus muodostui lasten kasvatuksesta ja kehityksestä sekä siihen liittyvistä kulmakivistä, maahanmuuttajien kotoutumisesta Suomeen sekä yleisesti monikulttuurisuudesta Suomessa.
Kehittämisprosessin tuotoksena valmistui kaksi kansiota, jotka tuovat esille Opetuskodin lastenhoidon perustan, sekä lastenhoitajille että lasten äideille. Kansioissa korostetaan päivärytmin tärkeyttä, läsnäoloa ja leikkiä sekä ulkoilun merkitystä lasten arjessa.
We used observation, interviews, questionnaire and dialogue as research methods in our thesis. In addition together with the client, a development group was also established. It allowed us to discuss the development process and the results of the thesis comprehensively. The theoretical part of the thesis consist of the immigrants and integration of immigrants in Finland, upbringing and development of children and, in general, multiculturalism in Finland.
As a result of the thesis, two orientation folders were created, for both nurses and mothers. The orientation folders highlight the importance of daytime rhythm, presence and play, and the importance of outdoor activities in children's everyday life.