Oppiminen mukavuusalueen ulkopuolella
Ekholm, Nadja (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513283
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tanssinopettajan tutkinnon (AMK) kirjallinen pedagoginen opinnäytetyö. Tässä kirjallisessa työssä käsitellään oppimista mukavuusalueen ulkopuolella. Opinnäytetyö koostuu SOSPRO pienryhmäkodissa toteutetusta tanssinopettajan työharjoittelusta erityisnuorten kanssa. Tutkimuksen toteutuksessa käytetään hyväksi oppimisteoriaa sekä tietokirjallisuutta ja tutkimuskirjallisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää epämukavuusaluetta terminä paremmin ja löytää yhteys mukavuusalueen ulkopuolelle astumisen, sekä positiivisen oppimiskokemuksen saamisen välillä. Tavoitteena on antaa työkaluja ja näkökulmia tanssinopettajille, siitä miten selviytyä mukavuusalueen ulkopuolella, eli miten tukea opettajana oppilasta uusien asioiden parissa ja mahdollistaa positiivinen oppimisprosessi.
Tutkielma koostuu viidestä pääluvusta, joista ensimmäisenä on johdanto. Johdannossa kirjoittaja avaa tarkemmin työn lähtökohtia ja aihetta. Toinen luku avaa epämukavuusaluetta määritelmänä ja, mitkä asiat liittyvät epämukavuusalueen kokemiseen. Luvussa tarkastellaan myös työharjoittelua. Kolmas luku tarkastelee konstruktivistista oppimiskäsitystä, sekä oppimisprosessia. Neljäs luku avaa kirjoittajan omakohtaisia ajatuksia ja havaintoja työharjoittelun suunnittelusta ja toteutuksesta pienryhmäkodissa.
Kahdessa viimeisessä luvussa on pohdintaa siitä, mitä kirjoittaja on oppinut ja kokenut työharjoittelussaan sekä tutkiessaan aihepiiriä kirjallisuuden avulla. Kirjoittaja pyrkii tekemään yhteenvetoa opetusharjoittelussa tekemilleen havainnoille ja opinnäytetyöprosessin aikana oppimilleen asioille. Tutkimustuloksena on, että turvallinen oppimisilmapiiri tukee mukavuusalueen ulkopuolelle astumista.
Opinnäytetyössä tulee esiin, mitä asioita kirjoittajan mielestä tulee tanssinopettajana ottaa huomioon positiivisen ja turvallisen oppimisprosessin tai kokemuksen aikaansaamiseksi. Tanssinopettajalta vaaditaan erityistä taitoa hallita opetustilannetta lempeällä ja joustavalla pedagogiikalla. On hyvin tärkeää nähdä oppilaat yksilöinä ja hakea oikeat tavat kehittää oppilasta heille parhaalla mahdollisella tavalla kiinnittäen erityistä huomiota turvalliseen ja rauhalliseen oppimisympäristöön. This study is written as a fulfillment of the Dance Teacher Degree/ Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences. The study was conducted during this author`s teaching practical training at SOSPRO group home for youth who have been taken into custody. In this study data about stepping outside the comfort zone in learning has been collected. The collected data from the practice experience in the group home was combined with the theory of learning and scientific literature.
The goal is to understand the term “discomfort zone” and find the connections between stepping outside the comfort zone and a positive learning process. The author wants to give tools and views to dance teachers how to cope in “discomfort zone” and how to help as a teacher when the student is outside the comfort zone in order to achieve a positive learning experience. I would like in the future that people could be more aware of learning also in dance classes and learn about the learning process. I believe the key to stepping outside the comfort zone and finding the positive learning process is to really understand your own limits and possibility’s. A final goal is to give the author and other dance teachers more ways and ideas how to give and teach dance in new places.
There are five chapters in this thesis. First the author tells in her preface the background to the study and theme. The second chapter clarifies the term discomfort zone and what it means to experience it. The next chapter is about constructivism and the learning process. The fourth chapter reveals the author's own teaching experience, planning and thoughts, in the group home. In the final, chapters, the author sums up the contents and express the conclusions of this study. Safe learning environment helps to take the step outside the comfort zone.
With this study the author wants to highlight, what dance teachers should think about when they want to create a safe and positive learning process. Teaching people in a fragile context requires special skills to control the learning process with soft and flexible pedagogy. It is important to see the students as individuals and develop their skills with correct teaching methods. A specific focus lies in a safe and calm environment.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää epämukavuusaluetta terminä paremmin ja löytää yhteys mukavuusalueen ulkopuolelle astumisen, sekä positiivisen oppimiskokemuksen saamisen välillä. Tavoitteena on antaa työkaluja ja näkökulmia tanssinopettajille, siitä miten selviytyä mukavuusalueen ulkopuolella, eli miten tukea opettajana oppilasta uusien asioiden parissa ja mahdollistaa positiivinen oppimisprosessi.
Tutkielma koostuu viidestä pääluvusta, joista ensimmäisenä on johdanto. Johdannossa kirjoittaja avaa tarkemmin työn lähtökohtia ja aihetta. Toinen luku avaa epämukavuusaluetta määritelmänä ja, mitkä asiat liittyvät epämukavuusalueen kokemiseen. Luvussa tarkastellaan myös työharjoittelua. Kolmas luku tarkastelee konstruktivistista oppimiskäsitystä, sekä oppimisprosessia. Neljäs luku avaa kirjoittajan omakohtaisia ajatuksia ja havaintoja työharjoittelun suunnittelusta ja toteutuksesta pienryhmäkodissa.
Kahdessa viimeisessä luvussa on pohdintaa siitä, mitä kirjoittaja on oppinut ja kokenut työharjoittelussaan sekä tutkiessaan aihepiiriä kirjallisuuden avulla. Kirjoittaja pyrkii tekemään yhteenvetoa opetusharjoittelussa tekemilleen havainnoille ja opinnäytetyöprosessin aikana oppimilleen asioille. Tutkimustuloksena on, että turvallinen oppimisilmapiiri tukee mukavuusalueen ulkopuolelle astumista.
Opinnäytetyössä tulee esiin, mitä asioita kirjoittajan mielestä tulee tanssinopettajana ottaa huomioon positiivisen ja turvallisen oppimisprosessin tai kokemuksen aikaansaamiseksi. Tanssinopettajalta vaaditaan erityistä taitoa hallita opetustilannetta lempeällä ja joustavalla pedagogiikalla. On hyvin tärkeää nähdä oppilaat yksilöinä ja hakea oikeat tavat kehittää oppilasta heille parhaalla mahdollisella tavalla kiinnittäen erityistä huomiota turvalliseen ja rauhalliseen oppimisympäristöön.
The goal is to understand the term “discomfort zone” and find the connections between stepping outside the comfort zone and a positive learning process. The author wants to give tools and views to dance teachers how to cope in “discomfort zone” and how to help as a teacher when the student is outside the comfort zone in order to achieve a positive learning experience. I would like in the future that people could be more aware of learning also in dance classes and learn about the learning process. I believe the key to stepping outside the comfort zone and finding the positive learning process is to really understand your own limits and possibility’s. A final goal is to give the author and other dance teachers more ways and ideas how to give and teach dance in new places.
There are five chapters in this thesis. First the author tells in her preface the background to the study and theme. The second chapter clarifies the term discomfort zone and what it means to experience it. The next chapter is about constructivism and the learning process. The fourth chapter reveals the author's own teaching experience, planning and thoughts, in the group home. In the final, chapters, the author sums up the contents and express the conclusions of this study. Safe learning environment helps to take the step outside the comfort zone.
With this study the author wants to highlight, what dance teachers should think about when they want to create a safe and positive learning process. Teaching people in a fragile context requires special skills to control the learning process with soft and flexible pedagogy. It is important to see the students as individuals and develop their skills with correct teaching methods. A specific focus lies in a safe and calm environment.