B2B-myynnin opas tehokkaan myyntiprosessin tueksi
Tuomola, Tommi (2020)
Tuomola, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413221
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan b2b-myynnin opas Hiekka beachspot Oy:lle. Yritys on nuori kahden yrittäjän voimin vuonna 2018 perustettu yritys, jonka toimiala on liikuntapalvelut ja tapahtumatuotanto. Yrityksessä myyntiä on suoritettu yhden itseoppineen myyjän voimin ja tässä työssä syntyvä opas antaa yritykselle nykyaikaista b2b-myynnin teoriaa sovellettuna käytäntöön huomioimalla yrityksen toimiala sekä antaen mallin tehokkaasta myyntiprosessista.
Opinnäytetyön alussa esitellään kohdeyritys sekä käydään läpi myyntityötä osana yrityksen liiketoimintaa. Tämän jälkeen työ rakentuu teoriaosuuksista, jotka käsittelevät myyntiprosessin eri vaiheet ja jokaisen osuuden jälkeen kerrotaan osa-alueen nykytilanne kohdeyrityksessä. Tämän jälkeen myyntiprosessiin annetaan kehitysehdotuksen osa-alueittain vertailemalla teoriaa nykytilanteeseen. Kohdeyrityksen nykytilanteen tieto on hankittu haastattelemalla yrityksen myyjää ja teoriassa on käytetty b2b-myyntiä käsittelevää kirjallisuutta sekä myynnin ammattilaisten blogeja.
Liitteenä löytyvät diat ovat Power Pointissa rakennettu teorian ja käytännön vertailussa syntynyt myyntiopas. Opas on rakennettu muotoon, jossa esitetään myyntiprosessin toimintamalli sekä tiivistettynä teoriaa sen pohjalle. Power Pointissa luotu opas mahdollistaa muokkauksen tulevaisuudessa myyntityön jatkuvassa muutoksessa sekä visuaalisuuden, josta erottuu yrityksen tyyli.
Opinnäytetyön alussa esitellään kohdeyritys sekä käydään läpi myyntityötä osana yrityksen liiketoimintaa. Tämän jälkeen työ rakentuu teoriaosuuksista, jotka käsittelevät myyntiprosessin eri vaiheet ja jokaisen osuuden jälkeen kerrotaan osa-alueen nykytilanne kohdeyrityksessä. Tämän jälkeen myyntiprosessiin annetaan kehitysehdotuksen osa-alueittain vertailemalla teoriaa nykytilanteeseen. Kohdeyrityksen nykytilanteen tieto on hankittu haastattelemalla yrityksen myyjää ja teoriassa on käytetty b2b-myyntiä käsittelevää kirjallisuutta sekä myynnin ammattilaisten blogeja.
Liitteenä löytyvät diat ovat Power Pointissa rakennettu teorian ja käytännön vertailussa syntynyt myyntiopas. Opas on rakennettu muotoon, jossa esitetään myyntiprosessin toimintamalli sekä tiivistettynä teoriaa sen pohjalle. Power Pointissa luotu opas mahdollistaa muokkauksen tulevaisuudessa myyntityön jatkuvassa muutoksessa sekä visuaalisuuden, josta erottuu yrityksen tyyli.