Kokouspalveluasiakkaan palvelupolku
Hellsten, Sanna-Kaisa (2020)
Hellsten, Sanna-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213033
Tiivistelmä
Tarve kokoontua yhteen on kutakuinkin aina ajasta ja paikasta riippumatta ollut ihmisille tyypillistä. Näitä kokoontumisia helpottamaan yritykset tarjoavat kokouspalveluja. Yksinkertaisimmillaan kokouspalvelujen tarjoaminen voi olla kokoontumiseen tarvittavan tilan vuokraamista tai tilan ympärille rakennettu laaja ja elämyksiä tarjoava palvelukokonaisuus. Ajallemme tyypillistä on elämyshakuisuus ja asiakkaille pyritäänkin tarjoamaan kokonaisvaltaisia kokemuksia myös kokouspalveluissa. Kokouksen luonteesta riippuu, millaisen palvelun varaan se parhaiten rakentuu.
Palvelumuotoilun keinoin voidaan mallintaa asiakkaan palvelupolkua ja siinä tapahtuvia palvelutuokioita. Asiakasymmärrystä kartuttamalla voidaan kehittää asiakkaita tyydyttäviä palveluita ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Vaikka kokouspaikkoja on paljon erilaisia ja kokousten luonteet ja tarkoitukset vaihtelevat, pysyy kokousasiakkaan palvelupolun runko silti pääpiirteittäin samana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustuttaa lukija kokousasiakkaan palvelupolkuun ja kokemusmaailmaan.
Tämän opinnäytetyön teoriaviitekehys pureutuu siihen, mistä rakentuu hyvä kokouskokemus ja miten palvelumuotoilun keinoja voidaan hyödyntää kokouspalveluiden kehittämisessä. Työn empiirisessä osiossa on haastateltu viittä kokouspalveluiden asiakasta sekä kolmea kokouspalveluiden työntekijää teemahaastatteluin, keskittyen heidän kokemuksiinsa kokousten järjestämisestä. Lisäksi on toteutettu kyselytutkimus, johon vastaajia haettiin LinkedIn -kanavan kautta. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien hyviä ja huonoja kokemuksia kokousten järjestämisestä ja kokousvieraana olemisesta. Tässä opinnäytetyössä kuvataan kokousasiakkaan palvelupolku sekä tutkimusten valossa esiin nousseet kriittiset kontaktipisteet. Näistä kontaktipisteistä tarkempaan tarkasteluun on valittu asiakkaan ja myyntipalvelun välinen kommunikointi, asiakkaan saapuminen kokouspaikalle sekä kokousten ruoka- ja kahvitauot. Tavoitteena on, että työhön perehtymällä kokouspalveluiden työntekijät sekä kokouspalveluista kiinnostuneet voivat saada näkökulmia ja työkaluja asiakaskokemusten parantamiseksi.
Palvelumuotoilun keinoin voidaan mallintaa asiakkaan palvelupolkua ja siinä tapahtuvia palvelutuokioita. Asiakasymmärrystä kartuttamalla voidaan kehittää asiakkaita tyydyttäviä palveluita ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Vaikka kokouspaikkoja on paljon erilaisia ja kokousten luonteet ja tarkoitukset vaihtelevat, pysyy kokousasiakkaan palvelupolun runko silti pääpiirteittäin samana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustuttaa lukija kokousasiakkaan palvelupolkuun ja kokemusmaailmaan.
Tämän opinnäytetyön teoriaviitekehys pureutuu siihen, mistä rakentuu hyvä kokouskokemus ja miten palvelumuotoilun keinoja voidaan hyödyntää kokouspalveluiden kehittämisessä. Työn empiirisessä osiossa on haastateltu viittä kokouspalveluiden asiakasta sekä kolmea kokouspalveluiden työntekijää teemahaastatteluin, keskittyen heidän kokemuksiinsa kokousten järjestämisestä. Lisäksi on toteutettu kyselytutkimus, johon vastaajia haettiin LinkedIn -kanavan kautta. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien hyviä ja huonoja kokemuksia kokousten järjestämisestä ja kokousvieraana olemisesta. Tässä opinnäytetyössä kuvataan kokousasiakkaan palvelupolku sekä tutkimusten valossa esiin nousseet kriittiset kontaktipisteet. Näistä kontaktipisteistä tarkempaan tarkasteluun on valittu asiakkaan ja myyntipalvelun välinen kommunikointi, asiakkaan saapuminen kokouspaikalle sekä kokousten ruoka- ja kahvitauot. Tavoitteena on, että työhön perehtymällä kokouspalveluiden työntekijät sekä kokouspalveluista kiinnostuneet voivat saada näkökulmia ja työkaluja asiakaskokemusten parantamiseksi.