Lönsamhetsanalys av insourcing för användarmanualer: Kostnadsanalys och jämförelse av olika system och processer för manualhantering
Blomqvist, Victoria (2020)
Blomqvist, Victoria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112787
Tiivistelmä
Det här examensarbetet har gjorts för ett företag som verkar inom slipmaterialbranschen. De utvecklar och tillverkar slipmaterial samt verktyg för olika industrier. Företaget har en maskinavdelning som tillverkar och vidareutvecklar elektriska-, pneumatiska- samt batteridrivna slip- och polermaskiner. För att dessa maskiner ska få säljas på den europeiska marknaden och i andra länder krävs att säkerhetskrav uppfylls samt att med maskinen följer en användarmanual.
Syftet med detta examensarbete var att räkna ut kostnaderna och se på för- och nackdelar med att insourca företagets manualhanteringsprocess. Detta har gjorts genom att jämföra två olika alternativ för manualhanteringen; den nuvarande processen och en annan potentiell lösning. Den nuvarande processen bygger på outsourcing av manualändringarna, medan det andra alternativet skulle innebära insourcing med hjälp av ett dokumenthanteringsprogram för att utföra ändringarna internt.
Alternativen har beskrivits noggrannare och deras för- och nackdelar har sammanfattats. Självkostnadskalkyler har gjorts för den nuvarande processen samt för insourcingen, för att uppmärksamma skillnader i tid och kostnader. Skilda beräkningar har även gjorts för implementeringsåret respektive efter att dokumenthanteringsprogrammet har införts för att tydliggöra skillnaderna.
Resultatet av beräkningarna för alternativen presenteras i en jämförande tabell för att tydliggöra kostnadsskillnaderna. Resultatet av beräkningarna samt för- och nackdelarna som tagits fram ska fungera som en grund för eventuellt beslutsfattande inom företaget. Slutligen ges en sammanfattande rekommendation åt företaget, som tar i beaktande både kostnader, för- och nackdelar. This thesis is made on behalf of a company operating in the abrasive material industry, they develop and manufacture abrasive materials and tools for various industries. The company has a machine department that develops and manufactures electric, pneumatic and battery-operated sanding and polishing machines. In order for these machines to be sold on the European market and in other countries, safety requirements must be met. The machine also requires a user manual.
The purpose of this thesis was to calculate the costs and look at the advantages and disadvantages of insourcing the company's manual management process. This has been done by comparing two different options for manual handling, the current process and another potential solution. The current process is based on outsourcing the manual changes, while the second option would involve insourcing using a document management program to make the changes internally.
The alternatives are presented, and their advantages and disadvantages are summarized. Self-cost calculations have been made for the current process as well as for the insourcing, to note differences in time and costs. Separate calculations have also been made for the implementation year and after the document management program has been introduced to clarify the differences.
The results of the calculations for the alternatives are presented in a comparative table to clarify the cost differences. The results of the calculations, as well as the advantages and disadvantages that have been developed, should serve as a basis for decision-making within the company. Finally, a summary recommendation is given to the company, which considers both costs, advantages and disadvantages.
Syftet med detta examensarbete var att räkna ut kostnaderna och se på för- och nackdelar med att insourca företagets manualhanteringsprocess. Detta har gjorts genom att jämföra två olika alternativ för manualhanteringen; den nuvarande processen och en annan potentiell lösning. Den nuvarande processen bygger på outsourcing av manualändringarna, medan det andra alternativet skulle innebära insourcing med hjälp av ett dokumenthanteringsprogram för att utföra ändringarna internt.
Alternativen har beskrivits noggrannare och deras för- och nackdelar har sammanfattats. Självkostnadskalkyler har gjorts för den nuvarande processen samt för insourcingen, för att uppmärksamma skillnader i tid och kostnader. Skilda beräkningar har även gjorts för implementeringsåret respektive efter att dokumenthanteringsprogrammet har införts för att tydliggöra skillnaderna.
Resultatet av beräkningarna för alternativen presenteras i en jämförande tabell för att tydliggöra kostnadsskillnaderna. Resultatet av beräkningarna samt för- och nackdelarna som tagits fram ska fungera som en grund för eventuellt beslutsfattande inom företaget. Slutligen ges en sammanfattande rekommendation åt företaget, som tar i beaktande både kostnader, för- och nackdelar.
The purpose of this thesis was to calculate the costs and look at the advantages and disadvantages of insourcing the company's manual management process. This has been done by comparing two different options for manual handling, the current process and another potential solution. The current process is based on outsourcing the manual changes, while the second option would involve insourcing using a document management program to make the changes internally.
The alternatives are presented, and their advantages and disadvantages are summarized. Self-cost calculations have been made for the current process as well as for the insourcing, to note differences in time and costs. Separate calculations have also been made for the implementation year and after the document management program has been introduced to clarify the differences.
The results of the calculations for the alternatives are presented in a comparative table to clarify the cost differences. The results of the calculations, as well as the advantages and disadvantages that have been developed, should serve as a basis for decision-making within the company. Finally, a summary recommendation is given to the company, which considers both costs, advantages and disadvantages.