Esimiestyö muutoksessa: Kokemuksia oman tiimin johtoon nousemisesta
Elo, Katja (2020)
Elo, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia esimiestyötä muutoksessa, sen tuomia haasteita ja sitä, mitkä tekijät ovat auttaneet esimiehiä uuden roolin omaksumisessa. Muutoksella tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan nousemista omasta tiimistä esimiesasemaan ja esimieheyden ensi askeleita. Opinnäytetyön tietoperustana tarkasteltiin esimiestyöhön ja johtamiseen liittyvää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi yksityinen sosiaali- ja terveysalan yritys. Yritys toimii koko Suomen alueella ja työllistää satoja esimiehiä, minkä vuoksi otos rajattiin yhdelle liiketoiminta-alueelle. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto hankittiin kyselyllä, joka toimitettiin esimiehille sähköisesti, ja analysoitiin teemoittelemalla. Kyselyssä selvitettiin perehdytystä, muutosjohtamista ja oman roolin omaksumista sekä asiakastyön ja verkostoitumisen vaikutuksia suhteessa muutokseen.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että perehdytystä pidetään tärkeänä osana roolin muutoksessa. Lisäksi onnistuneeseen muutokseen vaaditaan avoimuutta, yhteisiä pelisääntöjä, tasavertaisuutta, työntekijöiden tuntemista, ajankäytön hallintaa sekä oman esimiehen tukea. Haasteena esimiehet kokivat asiakastyön määrän, työntekijöiden suhtautumisen, tiedonkulun ongelmat ja ajankäytön. Esimiestyö koettiin kuitenkin pääasiassa monipuolisena ja hyvällä tavalla haastavana työnä.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi yksityinen sosiaali- ja terveysalan yritys. Yritys toimii koko Suomen alueella ja työllistää satoja esimiehiä, minkä vuoksi otos rajattiin yhdelle liiketoiminta-alueelle. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto hankittiin kyselyllä, joka toimitettiin esimiehille sähköisesti, ja analysoitiin teemoittelemalla. Kyselyssä selvitettiin perehdytystä, muutosjohtamista ja oman roolin omaksumista sekä asiakastyön ja verkostoitumisen vaikutuksia suhteessa muutokseen.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että perehdytystä pidetään tärkeänä osana roolin muutoksessa. Lisäksi onnistuneeseen muutokseen vaaditaan avoimuutta, yhteisiä pelisääntöjä, tasavertaisuutta, työntekijöiden tuntemista, ajankäytön hallintaa sekä oman esimiehen tukea. Haasteena esimiehet kokivat asiakastyön määrän, työntekijöiden suhtautumisen, tiedonkulun ongelmat ja ajankäytön. Esimiestyö koettiin kuitenkin pääasiassa monipuolisena ja hyvällä tavalla haastavana työnä.