Sisältömarkkinointi osana myynnin johtamista
Järvinen, Kati (2020)
Järvinen, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413227
Tiivistelmä
Modernin myynnin aikakaudella asiakkaiden tapa ostaa on murroksessa. Ostoprosessin kulku tapahtuu pääosin organisaatiolta piilossa. Asiaa peilataan myös markkinoinnin transformaation näkökulmasta. Menestyvässä organisaatiossa myynti ja markkinointi pyrkivät tekemään tiivistä, asiakaslähtöistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perustella myyntijohdolle sisältömarkkinoinnin rooli osana myynnin johtamista. Työn tavoitteena oli vastata, millaiset sisältömarkkinoinnin mahdollistamat keinot kannattaa ottaa lisäavuksi perinteiseen myynnin johtamiseen.
Opinnäytetyön kirjoittaja on työskennellyt viime vuosina sekä sisältöstrategiaan keskittyneessä yrityksessä konsultoivana asiantuntijamyyjänä, että nykyisessä roolissaan markkinointipäällikkönä vastuullaan sisältömarkkinointi digitaalisessa ympäristössä.
Opinnäytetyön kirjoittamisen yhteydessä kirkastui entisestään näkemys siitä, kuinka digitaalisella sisältömarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa myyntiin. Sisältömarkkinoinnin ideana on tuoda lisäarvoa asiakkaalle saatavan hyödyn näkökulmasta. Puhutteleva, motiivipohjaisesti tehty markkinointi auttaa asiakasta kääntymään todennäköisemmin yrityksen puoleen, ympärillä olevasta informaatiotulvasta huolimatta. Juurikin valtavan datan määrän vuoksi tulevaisuuden myynnin johtamisen haasteena tulee olemaan myös oikeanlaisten, liiketoiminnallisesti merkittävien mittareiden valitseminen ja niistä johdetut toimenpiteet. Siksi myös sisältömarkkinoinnin toimenpiteiden mittarointi on tärkeässä roolissa.
Huolellisesti suunniteltu ja toteutettu sisältömarkkinointi eri osa-alueineen toimii osaltaan myös rakentamassa yrityksen brändiä sekä tuottaa kaivattuja, myynnin näkökulmasta laadukkaampia liidejä. Tähän voidaan vaikuttaa myös näkyvyydellä sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksena käydään läpi sisältömarkkinoinnin tuomat lisäykset myynnin johtamisen perinteiseen malliin. Tämä malli ottaa kantaa nykyajan tuomiin uusiin mahdollisuuksiin taulukkomuodossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perustella myyntijohdolle sisältömarkkinoinnin rooli osana myynnin johtamista. Työn tavoitteena oli vastata, millaiset sisältömarkkinoinnin mahdollistamat keinot kannattaa ottaa lisäavuksi perinteiseen myynnin johtamiseen.
Opinnäytetyön kirjoittaja on työskennellyt viime vuosina sekä sisältöstrategiaan keskittyneessä yrityksessä konsultoivana asiantuntijamyyjänä, että nykyisessä roolissaan markkinointipäällikkönä vastuullaan sisältömarkkinointi digitaalisessa ympäristössä.
Opinnäytetyön kirjoittamisen yhteydessä kirkastui entisestään näkemys siitä, kuinka digitaalisella sisältömarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa myyntiin. Sisältömarkkinoinnin ideana on tuoda lisäarvoa asiakkaalle saatavan hyödyn näkökulmasta. Puhutteleva, motiivipohjaisesti tehty markkinointi auttaa asiakasta kääntymään todennäköisemmin yrityksen puoleen, ympärillä olevasta informaatiotulvasta huolimatta. Juurikin valtavan datan määrän vuoksi tulevaisuuden myynnin johtamisen haasteena tulee olemaan myös oikeanlaisten, liiketoiminnallisesti merkittävien mittareiden valitseminen ja niistä johdetut toimenpiteet. Siksi myös sisältömarkkinoinnin toimenpiteiden mittarointi on tärkeässä roolissa.
Huolellisesti suunniteltu ja toteutettu sisältömarkkinointi eri osa-alueineen toimii osaltaan myös rakentamassa yrityksen brändiä sekä tuottaa kaivattuja, myynnin näkökulmasta laadukkaampia liidejä. Tähän voidaan vaikuttaa myös näkyvyydellä sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksena käydään läpi sisältömarkkinoinnin tuomat lisäykset myynnin johtamisen perinteiseen malliin. Tämä malli ottaa kantaa nykyajan tuomiin uusiin mahdollisuuksiin taulukkomuodossa.