Käsilläseisonnan lajianalyysi
Astala, Kreetta (2020)
Astala, Kreetta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513319
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään käsilläseisonnan lajianalyysi. Lajianalyysin tavoite on määritellä käsilläseisonta lajina, sen vaatimat fyysiset ominaisuudet ja psyykkiset tekijät, jotka vaikuttavat käsilläseisonnan harjoitteluun. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimalla kirjallisuutta ja käsilläseisonnan harjoitusoppaita, eli manuaaleja. Lajianalyysin pohjana on käytetty urheilulajien lajianalyyseja.
Manuaalien sekä oman kokemuksen perusteella käsilläseisonta lajina jakautui luonnollisesti seitsemäksi osa-alueeksi: kahden käden käsilläseisonta-asennot, käsien päällä tehtävät tasapainoasennot, nousut ja laskut käsilläseisonnasta, yhden käden käsilläseisonta, kylkitaitot eli liput, mexican-asennot sekä käsilläkävelyt ja hypyt. Näiden osa-alueiden alla tutkin käsilläseisojalle tärkeitä fyysisiä ominaisuuksia, joista tärkeimmiksi nousivat erityisesti ranteiden ja hartioiden sekä yläselän voima ja liikkuvuus. Käsilläseisonnassa pysyminen vaatii tasapainoa, joten tutkin myös tasapainon mekaniikkaa erityisesti käsilläseisonnan näkökulmasta. Lisäksi selvitin taitoharjoittelun periaatteita sekä käsilläseisonnalle tärkeimpiä psyykkisiä tekijöitä: pelkoa ja siitä yli pääsemistä, kärsivällisyyttä ja motivaatiota.
Käsilläseisonnan lajianalyysista voi olla hyötyä käsilläseisojille, käsilläseisonnan opettajille tai muille käsilläseisonnasta kiinnostuneille. This thesis is an analysis of the disclipine handstand. The goal of the analysis is to define the disclipine handstand with the physical demands and psychic factors a handbalancer might deal with when practicing handstand. The thesis has been done by researching books and handstand training manuals. The base of the analysis are disclipine analysis used in sports.
With the help of the manuals and my own experience as a handbalancer the disclipine was naturally divided to seven categories: two arm handstand shapes, hand supported balances, ways to go up and down from a handstand, one arm handstand, flag-positions, Mexican-positions and handstand walks and hops. Under these categories I studied the physical features that are important to handbalancers, of which the most important ones turned out to be the strength and mobility of wrists, shoulders and upper back. To hold a handstand balance is important too so I researched also the mechanics of balance from the handstand point of view. I also studied the principles of skill training and the most important psycic factors for a handbalancer: fear and how to deal with that, patience and motivation.
I belive that the disclipine analysis of handstand will be interesting for hanbalancers, teachers and others interested in handstands.
Manuaalien sekä oman kokemuksen perusteella käsilläseisonta lajina jakautui luonnollisesti seitsemäksi osa-alueeksi: kahden käden käsilläseisonta-asennot, käsien päällä tehtävät tasapainoasennot, nousut ja laskut käsilläseisonnasta, yhden käden käsilläseisonta, kylkitaitot eli liput, mexican-asennot sekä käsilläkävelyt ja hypyt. Näiden osa-alueiden alla tutkin käsilläseisojalle tärkeitä fyysisiä ominaisuuksia, joista tärkeimmiksi nousivat erityisesti ranteiden ja hartioiden sekä yläselän voima ja liikkuvuus. Käsilläseisonnassa pysyminen vaatii tasapainoa, joten tutkin myös tasapainon mekaniikkaa erityisesti käsilläseisonnan näkökulmasta. Lisäksi selvitin taitoharjoittelun periaatteita sekä käsilläseisonnalle tärkeimpiä psyykkisiä tekijöitä: pelkoa ja siitä yli pääsemistä, kärsivällisyyttä ja motivaatiota.
Käsilläseisonnan lajianalyysista voi olla hyötyä käsilläseisojille, käsilläseisonnan opettajille tai muille käsilläseisonnasta kiinnostuneille.
With the help of the manuals and my own experience as a handbalancer the disclipine was naturally divided to seven categories: two arm handstand shapes, hand supported balances, ways to go up and down from a handstand, one arm handstand, flag-positions, Mexican-positions and handstand walks and hops. Under these categories I studied the physical features that are important to handbalancers, of which the most important ones turned out to be the strength and mobility of wrists, shoulders and upper back. To hold a handstand balance is important too so I researched also the mechanics of balance from the handstand point of view. I also studied the principles of skill training and the most important psycic factors for a handbalancer: fear and how to deal with that, patience and motivation.
I belive that the disclipine analysis of handstand will be interesting for hanbalancers, teachers and others interested in handstands.