Nuorten kohtaaminen ja ohjaus vastaanottotilanteessa
Joki, Heidi; Raiskio, Iida (2020)
Joki, Heidi
Raiskio, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413247
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa luotettaviin lähteisiin sekä tutkit-tuun tietoon perustuva muistilista tilaajan vastaanottopaikkoihin, joissa kohdataan ja ohjataan nuoria. Työn tavoitteena oli helpottaa nuorten pa-rissa toimivien hoitotyöntekijöiden työtä nuorten kohtaamisessa erilaisis-sa tilanteissa. Opinnäytetyössä keskityttiin yläasteikäisiin nuoriin, jotka ovat 13−16-vuotiaita, sillä tämän ikäiset nuoret asioivat jo erilaisissa vas-taanottotilanteissa itsenäisesti. Opinnäytetyön tilaajana oli Forssan seu-dun hyvinvointikuntayhtymä eli FSHKY.
Opinnäytetyön tietoperustaan koottiin tietoa nuorten eri kehitysvaiheista, murrosiästä sekä nuoren hyvän kohtaamisen ja ohjauksen merkityksestä. Nuoruusiällä tarkoitetaan psykososiaalista kehitystä lapsesta aikuiseksi. Ajallisesti nuoruus sijoitetaan 12−22 ikävuoden väliin. Visuaalisen ja sel-keän muistilistan tekeminen oli myös keskeisessä osassa opinnäytetyön tietoperustaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotok-sena tehtiin kirjallinen muistilista. Muistilista toteutettiin tietoperustan sekä tilaajan toiveiden mukaisesti ja se tehtiin sähköiseen tulostettavaan muotoon, jotta työntekijät saavat itse valita, miten muistilistaa käyttävät. Muistilista sisältää tärkeimmät asiat nuoren kohtaamisesta sekä ohjaa-misesta. Muistilista toimii työvälineenä työntekijöille ja helpottaa tätä kautta nuorten parissa toimivien työtä.
Opinnäytetyön tietoperustaan koottiin tietoa nuorten eri kehitysvaiheista, murrosiästä sekä nuoren hyvän kohtaamisen ja ohjauksen merkityksestä. Nuoruusiällä tarkoitetaan psykososiaalista kehitystä lapsesta aikuiseksi. Ajallisesti nuoruus sijoitetaan 12−22 ikävuoden väliin. Visuaalisen ja sel-keän muistilistan tekeminen oli myös keskeisessä osassa opinnäytetyön tietoperustaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotok-sena tehtiin kirjallinen muistilista. Muistilista toteutettiin tietoperustan sekä tilaajan toiveiden mukaisesti ja se tehtiin sähköiseen tulostettavaan muotoon, jotta työntekijät saavat itse valita, miten muistilistaa käyttävät. Muistilista sisältää tärkeimmät asiat nuoren kohtaamisesta sekä ohjaa-misesta. Muistilista toimii työvälineenä työntekijöille ja helpottaa tätä kautta nuorten parissa toimivien työtä.