Market research for a new product
Jylli, Mervi (2020)
Jylli, Mervi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513294
Tiivistelmä
This bachelor thesis deals with market research for a new product: Klaimber-chair. In order to commercialize completely a new innovation, the commissioning company wanted to know the opinions of potential buyers. The work was done in collaboration with Kailamed Oy and Camp Mobility which is responsible for product sales and marketing.
The research work was carried out as a quantitative study, in two different part and two different surveys. The study was based on an analysis of the large number of respondents and their responses. The first survey was conducted by -email among the carers in the Spring of 2019, where 68 responses were received. The second survey was conducted at a commercial exhibition “Apuväline2019” with professionals of assistive devices, where 120 responses were received. The data collection method in both of questionnaires was done using an Internet based Webropol survey link. Kailamed Oy wants to keep the research background material confidential and not publish it.
In the theoretical framework of the thesis marketing theories, the marketing research process and market segments from various literature sources and articles were studied. In addition, assistive device services and related business as part of the Finnish healthcare were briefly reviewed. The practical research part focused on the method of quantitative research and the construction of the survey itself. The results and analyzes of them are described in their own part. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinatutkimus uudesta kehitteillä olevasta, hyötyhuonekalu Klaimber-tuolista. Täysin uuden innovaation kaupallistamiseksi haluttiin tietää mahdollisten ostajien mielipiteitä. Työ tehtiin yhteistyössä Kailamed Oy:n ja tuotteen myynnistä ja markkinoinnista vastaavan Camp Mobilityn kanssa.
Tutkimustyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, kahdessa eri vaiheessa ja kahtena eri kyselytutkimuksena. Tutkimus pohjautui suureen määrään vastaajia ja heidän antamiansa vastauksia analysointiin. Ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin sähköpostitse omaishoitajien keskuudessa keväällä 2019, jossa vastauksia saatiin 68. Toinen kyselytutkimus toteutettiin messukyselynä apuvälinealan ammattilaisten keskuudessa Apuväline2019 -messuilla, vastauksia saatiin 120. Tiedonkeruumenetelmänä kummassakin kyselytutkimuksessa käytettiin internet pohjaista Webropol kyselytutkimus linkkiä. Tutkimuksen taustaaineistot yritys haluaa pitää luottamuksellisina eikä niitä julkaista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin markkinoinnin teorioita, markkinointitutkimuksen prosessia ja markkinasegmenttejä eri kirjallisuuslähteistä ja artikkeleista. Lisäksi käytiin lyhyesti läpi myös apuvälinepalveluja ja siihen liittyvää liiketoiminta osana Suomalaista terveydenhuoltoa. Käytännön tutkimusosuudessa paneuduttiin määrällisen tutkimuksen metodiin ja itse kyselytutkimuksen rakentamiseen. Omana osuutenaan kuvataan tulokset ja analyysit niistä.
The research work was carried out as a quantitative study, in two different part and two different surveys. The study was based on an analysis of the large number of respondents and their responses. The first survey was conducted by -email among the carers in the Spring of 2019, where 68 responses were received. The second survey was conducted at a commercial exhibition “Apuväline2019” with professionals of assistive devices, where 120 responses were received. The data collection method in both of questionnaires was done using an Internet based Webropol survey link. Kailamed Oy wants to keep the research background material confidential and not publish it.
In the theoretical framework of the thesis marketing theories, the marketing research process and market segments from various literature sources and articles were studied. In addition, assistive device services and related business as part of the Finnish healthcare were briefly reviewed. The practical research part focused on the method of quantitative research and the construction of the survey itself. The results and analyzes of them are described in their own part.
Tutkimustyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, kahdessa eri vaiheessa ja kahtena eri kyselytutkimuksena. Tutkimus pohjautui suureen määrään vastaajia ja heidän antamiansa vastauksia analysointiin. Ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin sähköpostitse omaishoitajien keskuudessa keväällä 2019, jossa vastauksia saatiin 68. Toinen kyselytutkimus toteutettiin messukyselynä apuvälinealan ammattilaisten keskuudessa Apuväline2019 -messuilla, vastauksia saatiin 120. Tiedonkeruumenetelmänä kummassakin kyselytutkimuksessa käytettiin internet pohjaista Webropol kyselytutkimus linkkiä. Tutkimuksen taustaaineistot yritys haluaa pitää luottamuksellisina eikä niitä julkaista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin markkinoinnin teorioita, markkinointitutkimuksen prosessia ja markkinasegmenttejä eri kirjallisuuslähteistä ja artikkeleista. Lisäksi käytiin lyhyesti läpi myös apuvälinepalveluja ja siihen liittyvää liiketoiminta osana Suomalaista terveydenhuoltoa. Käytännön tutkimusosuudessa paneuduttiin määrällisen tutkimuksen metodiin ja itse kyselytutkimuksen rakentamiseen. Omana osuutenaan kuvataan tulokset ja analyysit niistä.