Sosionomiopiskelijoiden valmistuminen tavoiteajassa : näkemyksiä opintoja edistävistä ja hidastavista tekijöistä
Honkasalo, Hanna (2020)
Honkasalo, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoiden näkemyksiä opintoja edistävistä ja hidastavista tekijöistä ja eri tukimuotojen riittävyydestä sekä kerätä kehitysehdotuksia opintojen etenemisen tukemiseen koulun puolelta. Tavoitteena oli saada alakohtaista tietoa opintojen viivästymisen syistä ja tavoiteajassa valmistumiseen vaikuttaneista asioista. Tavoitteena oli myös tuoda opiskelijoiden ääni ja toiveet kuuluviin. Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti opiskeluaikaa, opinto-ohjausta ja yleisimpiä syitä opintojen viivästymiseen.
Aineisto kerättiin viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoilta sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kysely tuotti 33 vastausta, joiden analysoinnissa käytettiin Tixel-tilasto-ohjelmaa ja laadullista sisällönanalyysiä.
Keskeisimmiksi tuloksiksi opintoja edistävistä tekijöistä nousivat motivaatio ja ryhmähenki sekä niihin vaikuttavat tekijät. Myös tavoiteajassa valmistuvat olivat kokeneet haasteita, ja niistä yleisimmiksi koettiin jaksamisen ongelmat ja työssäkäynti opintojen ohella. Opintoja hidastavista tekijöistä hyvinvoinnin, jaksamisen, ja mielenterveyden ongelmat koettiin suurimpina tekijöinä opintojen viivästymiseen, iso osa koki myös stressin vaikuttaneen. Opinnäytetyöhön liittyvät haasteet olivat yleisiä. Eri tuen muodot koettiin pääsääntöisesti riittäviksi, mutta esimerkiksi oppilaitospastorin ja opinto-ohjaajan rooli jakoi mielipiteitä. Kehitysehdotuksista suosituimpia olivat opettajien ja koulun joustavuuden ja ohjauksen lisääminen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat kokevat paljolti samoja haasteita kuin opiskelijat muuallakin Suomessa, ja yhtenäiset tekijät ovat vaikuttaneet myös opintojen etenemiseen tavoiteajassa. Opintojen viivästymisen voidaan sanoa olevan melko yleinen ilmiö, ja näihin opiskelijoiden kohtaamiin haasteisiin tulisikin yhä edelleen ja yhä enemmän kiinnittää huomiota ja kehittää muun muassa opintojen ohjausta ja erilaisia tukimuotoja.
Aineisto kerättiin viimeisen vuoden sosionomiopiskelijoilta sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kysely tuotti 33 vastausta, joiden analysoinnissa käytettiin Tixel-tilasto-ohjelmaa ja laadullista sisällönanalyysiä.
Keskeisimmiksi tuloksiksi opintoja edistävistä tekijöistä nousivat motivaatio ja ryhmähenki sekä niihin vaikuttavat tekijät. Myös tavoiteajassa valmistuvat olivat kokeneet haasteita, ja niistä yleisimmiksi koettiin jaksamisen ongelmat ja työssäkäynti opintojen ohella. Opintoja hidastavista tekijöistä hyvinvoinnin, jaksamisen, ja mielenterveyden ongelmat koettiin suurimpina tekijöinä opintojen viivästymiseen, iso osa koki myös stressin vaikuttaneen. Opinnäytetyöhön liittyvät haasteet olivat yleisiä. Eri tuen muodot koettiin pääsääntöisesti riittäviksi, mutta esimerkiksi oppilaitospastorin ja opinto-ohjaajan rooli jakoi mielipiteitä. Kehitysehdotuksista suosituimpia olivat opettajien ja koulun joustavuuden ja ohjauksen lisääminen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat kokevat paljolti samoja haasteita kuin opiskelijat muuallakin Suomessa, ja yhtenäiset tekijät ovat vaikuttaneet myös opintojen etenemiseen tavoiteajassa. Opintojen viivästymisen voidaan sanoa olevan melko yleinen ilmiö, ja näihin opiskelijoiden kohtaamiin haasteisiin tulisikin yhä edelleen ja yhä enemmän kiinnittää huomiota ja kehittää muun muassa opintojen ohjausta ja erilaisia tukimuotoja.