Sex decennier av klädesinriktad marknadskommunikation
Sjövall, Jenny (2020)
Sjövall, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vaatemarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän kehitystä viimeisen kuuden vuosikymmenen ajalta, 1960-luvulta 2020-luvulle saakka. Teksti käsittelee tärkeimpiä poliittisia ja yhteiskunnallisia tapahtumia ja niiden vaikutusta länsimaisten naisten muodin markkinointiin. Tavoitteena on vastata seuraaviin kysymyksiin:
Ovatko poliittiset ja yhteiskunnalliset tapahtumat vaikuttaneet vaatemarkkinoinnin kehitykseen ja näkyykö se mainonnassa konkreettisesti? Mitä markkinointiviestintäkanavia on käytetty/käytetään tänään? Miten yhteiskunnalliset asiat ovat vaikuttaneet muotiketju H&M:n markkinointiviestintään?
Teoreettisessa osassa käydään läpi jokaisen vuosikymmenen tärkeimmät poliittiset ja yhteiskunnalliset tapahtumat, niiden vaikutus muotiin, markkinointiin ja markkinointikanaviin sekä omia havaintoja aiheista. Empiirisessä osassa tutkitaan muotiketju H&M:n historiaa ja kehitystä markkinointiviestinnän ja tavaramerkin näkökulmasta. Tutkimuksessa tuodaan esille yrityksen suurimpia harppauksia niin kansainvälistymisen kuin markkinoinninkin saralla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että asiakkaan tarpeiden painottaminen, tiedon kerääminen asiakkaasta, yksilöllinen ja räätälöity asiakaspalvelu, hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media kanavana ovat olleet muotimarkkinoinnin historian parhaimpia saavutuksia. Poliittiset ja sosiaaliset tekijät, jotka näkyvät mainonnassa eniten, ovat ympäristöasiat, kestävyys, monimuotoisuus ja tasa-arvo.
Ovatko poliittiset ja yhteiskunnalliset tapahtumat vaikuttaneet vaatemarkkinoinnin kehitykseen ja näkyykö se mainonnassa konkreettisesti? Mitä markkinointiviestintäkanavia on käytetty/käytetään tänään? Miten yhteiskunnalliset asiat ovat vaikuttaneet muotiketju H&M:n markkinointiviestintään?
Teoreettisessa osassa käydään läpi jokaisen vuosikymmenen tärkeimmät poliittiset ja yhteiskunnalliset tapahtumat, niiden vaikutus muotiin, markkinointiin ja markkinointikanaviin sekä omia havaintoja aiheista. Empiirisessä osassa tutkitaan muotiketju H&M:n historiaa ja kehitystä markkinointiviestinnän ja tavaramerkin näkökulmasta. Tutkimuksessa tuodaan esille yrityksen suurimpia harppauksia niin kansainvälistymisen kuin markkinoinninkin saralla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että asiakkaan tarpeiden painottaminen, tiedon kerääminen asiakkaasta, yksilöllinen ja räätälöity asiakaspalvelu, hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media kanavana ovat olleet muotimarkkinoinnin historian parhaimpia saavutuksia. Poliittiset ja sosiaaliset tekijät, jotka näkyvät mainonnassa eniten, ovat ympäristöasiat, kestävyys, monimuotoisuus ja tasa-arvo.