Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ljudplanering av kortfilmen Kära Milja: Hur påverkas ljudvärlden då ljudberättandet ligger som grund för en kortfilms produktion

Laine, Jasmine (2020)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete (405.0Kt)
Lataukset: 


Laine, Jasmine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513595
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar processen att ljudplanera en kortfilm var ljudberättandet ligger som grund för en kortfilms produktion. Jag har skrivit, regisserat och ljudplanerat kortfilmen ’Kära Milja’ under kursen slutproduktion. Inför mitt examensarbete reflekterade jag hur produktionen påverkades av att jag ensam ansvarade för dessa tre roller. Kortfilmens vändpunkter förs framåt med hjälp av ljudvärlden och p.g.a. det har ljudet en större betydelse gentemot bildens berättande. Orsaken varför jag gör detta är för att få fram ljudvärldens betydelse och möjligheter i film, eftersom jag i tidigare skolproduktioner upplevt att ljudet ofta nedprioriterats eller lidit av regissörens okunskap. Jag använde mig av samma teori som lärs ut av David Sonnenschein (Sound design the expressive power of music, voice, and sound effects in cinema). David beskriver hur man i praktiken ljudplanerar en film från början till slut, som jag sedan följde och reflekterade över steg för steg. I vilket skede hjälper det att vara både manusförfattare, regissör och ljudplanerare i en kortfilms produktion? Jag följde med hur jag jobbade med ljudplaneringen innan inspelningarna, under inspelningarna, klippet och också under själva ljudklippet och också tillsammans med kompositören. I slutresultatet är det svårt att få en helt klar bild av ifall det gjorde kortfilmen och dess ljudvärld direkt bättre, men enligt mig gav det mycket till slutresultatet att jag hade alla tre arbetsroller. Det blev definitivt ett resultat som inte kunde ha kommit till om jag inte gjort alla roller och gett så mycket rum till ljudvärlden. I ljudklippet märkte jag största skillnaden under produktionen, då den hade varit så välplanerad från första början var den tydlig och klar att skapa, vilket sparade en massa tid. Men slutresultatet kunde ha blivit lika bra, men definitivt annorlunda, med en skild manusförfattare och regissör.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste