Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kauppasodan vaikutukset suomalaisen yrityksen X vientiin

Dukov, Lucia (2020)

 
Avaa tiedosto
opinnäytetyö (LDK) part 2.pdf (718.2Kt)
Lataukset: 


Dukov, Lucia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513418
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kahden valtion välisen kauppasodan vaikutusta yritykseen ja niihin kohdistuneisiin vientimaihin. Opinnäytetyö suoritettiin joulukuun 2019 ja toukokuun 2020 välillä. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle.

Opinnäytetyön luvussa kaksi tutkittiin kauppapolitiikkaa ja kansainvälistä kaupankäyntiä. Teorian viitekehyksenä toimi Adam Smithin ja David Ricardon teoriat suhteellisesta ja eh- dottomasta edusta. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös kansainvälistä toimitusketjua. Lu- vussa 2.2 käytiin tarkemmin läpi erilaisia kaupparajoituksia, tullitariffin, drawbackin ja alku- perämaan käsitteinä. Luku 2.3 käsitteli kauppasotaa, jossa tutustutaan tarkemmin Yhdysvaltojen ja Kiinan nykyiseen kauppasotaan, mikä oli olennaisin asia tämän tutkimuksen osalta.

Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin asian- tuntijahaastatteluilla, joita tehtiin teemahaastattelujen kautta ja kysymyksiä suunniteltiin haastateltavien taustan mukaan. Tutkimustuloksissa analysoinnissa hyödynnettiin aineis- totriangulaation avulla.

Tutkimus osoitti, että nykyisellä kauppasodalla on ollut vaikutusta Yritys X:n asiakkaisiin ja toimitusketjuun Kiinan alihankinnassa. Kauppasota on herättänyt huolta asiakkaissa ja Kiinan alihankinnan myynti on vähentynyt. Yritys X:n asiakas on menettänyt yhden asiakkaan kauppasodan vuoksi. Yritys X:n on hyvä laajentaa alihankintaverkostoja ja tarjota asiakkaille muitakin kanavia ostaa tuotteita vaikkei kauppasota kestäisi ikuisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste