Tehdaskontitusten lisääminen Stora Enson Imatran tehtailla
Ronkonen, Väinö (2020)
Ronkonen, Väinö
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tehdaskontitusten lisäämisen mahdollisuutta Stora Enson Imatran tehtailla. Työ on rajattu koskemaan tehtaan kolmea omaa varastoa, joista yksi toimii päävarastona tuotantotilojen yhteydessä, kun taas kaksi muuta varastoa sijaitsevat tuotantotiloista erillään. Työssä tarkastellaan näiden kolmen varaston ominaisuuksia sekä eri toimintamalleja, joita tehdaskontitusten lisääminen vaatii. Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Voidaanko tehdaskontituksia lisätä tarkasteltavilla varastoilla? Millä toimintamallilla tehdaskontituksia varten mahdollisesti vaadittavat varastojen väliset tuotesiirrot tulisi suorittaa?
Työn teoriaosuus käsittelee varastointia, logistiikkaa, työturvallisuutta sekä kustannuksia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluiden tarkoituksena oli kerätä työnjohdolta heidän näkemyksensä eri toimintamallien heikkouksista sekä vahvuuksista.
Työn lähtökohtana ovat ennalta määritellyt varastot, joita työssä tarkastellaan. Päävaraston osalta tutkimus keskittyy jo tällä hetkellä tehtävien tehdaskontituksien lisäämiseen ja niiden mahdollisuuksiin nykyresurssein. Kahden muun varaston osalta painopiste on enemmän päävarastolta tapahtuvien tuotesiirtojen toteuttamisessa tuotantotiloista erillään oleviin varastoihin. Näiden varastojen välisien siirtojen toteuttamista eri toimintamallein sekä niiden vaikutuksista työntekijöiden ja työnjohdon päivittäiseen työskentelyyn on pyritty selvittämään työnjohtoa haastattelemalla.
Työn tulos on se, että tehdaskontituksien lisääminen on nykyisillä toimintamalleilla sekä resursseilla erittäin vaikeaa. Kahden tuotantotiloista erillään olevan varaston osalta suurimmaksi ongelmaksi muodostuu päävarastolta tehtävien tuotesiirtojen purkutehtävät kontitusvarastolla. Kauimpana sijaitsevan varaston osalta todetaan tehdaskontitusten olevan nykyisellä henkilöstöllä liki mahdottomia toteuttaa. Lähimpänä päävarastoa sijaitsevan varaston osalta tehdaskontituksien suorittaminen nähdään mahdollisena, jos tuotteet saadaan siirrettyä trukilla suoraan päävaraston purkukuljettimilta kontitusvarastolle. Kuitenkin tämän toimintamallin aiheuttamat haitat ja riskit nähdään suurempina kuin saavutettavat hyödyt. Päävaraston osalta lastaustehtävien lisäämistä entisestään päiväsaikaan ei pidetty mahdollisena. Jos tehdaskontituksia halutaan lisätä, tulisi niiden lastaukset saada suoritetuiksi iltaisin ja öisin, jolloin muita lastaustehtäviä on vähemmän.
Työn teoriaosuus käsittelee varastointia, logistiikkaa, työturvallisuutta sekä kustannuksia. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluiden tarkoituksena oli kerätä työnjohdolta heidän näkemyksensä eri toimintamallien heikkouksista sekä vahvuuksista.
Työn lähtökohtana ovat ennalta määritellyt varastot, joita työssä tarkastellaan. Päävaraston osalta tutkimus keskittyy jo tällä hetkellä tehtävien tehdaskontituksien lisäämiseen ja niiden mahdollisuuksiin nykyresurssein. Kahden muun varaston osalta painopiste on enemmän päävarastolta tapahtuvien tuotesiirtojen toteuttamisessa tuotantotiloista erillään oleviin varastoihin. Näiden varastojen välisien siirtojen toteuttamista eri toimintamallein sekä niiden vaikutuksista työntekijöiden ja työnjohdon päivittäiseen työskentelyyn on pyritty selvittämään työnjohtoa haastattelemalla.
Työn tulos on se, että tehdaskontituksien lisääminen on nykyisillä toimintamalleilla sekä resursseilla erittäin vaikeaa. Kahden tuotantotiloista erillään olevan varaston osalta suurimmaksi ongelmaksi muodostuu päävarastolta tehtävien tuotesiirtojen purkutehtävät kontitusvarastolla. Kauimpana sijaitsevan varaston osalta todetaan tehdaskontitusten olevan nykyisellä henkilöstöllä liki mahdottomia toteuttaa. Lähimpänä päävarastoa sijaitsevan varaston osalta tehdaskontituksien suorittaminen nähdään mahdollisena, jos tuotteet saadaan siirrettyä trukilla suoraan päävaraston purkukuljettimilta kontitusvarastolle. Kuitenkin tämän toimintamallin aiheuttamat haitat ja riskit nähdään suurempina kuin saavutettavat hyödyt. Päävaraston osalta lastaustehtävien lisäämistä entisestään päiväsaikaan ei pidetty mahdollisena. Jos tehdaskontituksia halutaan lisätä, tulisi niiden lastaukset saada suoritetuiksi iltaisin ja öisin, jolloin muita lastaustehtäviä on vähemmän.