Lasten yleisimmät syöpätaudit ja niiden hoitotyö sekä lapsen ja perheen tukeminen : Verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Hartikainen, Salla; Ryhänen, Jessica (2020)
Hartikainen, Salla
Ryhänen, Jessica
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513541
Tiivistelmä
Suomessa syöpään sairastuu vuosittain noin 150 alle 15-vuotiasta lasta. Lasten yleisimpiä syöpätauteja ovat leukemia, aivokasvaimet, lymfooma ja neuroblastooma . Sairastuessaan syöpään lapsi joutuu sairaalamaailmaan, mikä saattaa aiheuttaa lapselle pelkoja. Lasten yleisimpiä sairaalapelkoja ovat hylätyksi tuleminen, kipu, erilaiset toimenpiteet ja tiedonpuute sekä neulat. Siksi on tärkeää, että vanhemmat ovat mukana syöpää sairastavan lapsen hoidossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tuotekehityksenä verkko-oppimateriaalia Learn-oppimisympäristöön sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa lasten yleisimmistä syöpätaudeista ja niiden hoitotyöstä sekä syöpää sairastavan lapsen ja perheen tukemisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina . Ideavaiheessa ajatuksena oli tehdä tehtävävihko, mutta lopulta päädyttiin tekemään verkko-oppimateriaalia. Verkko-oppimateriaalia on helpompi päivittää sekä se on ympäristöystävällisempää. Luonnosteluvaiheessa etsittiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Niiden pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys, jota käytettiin verkko-oppimateriaalin perustana. Verkko-oppimateriaali toteutettiin Learn-oppimisympäristöön, sillä se on opiskelijoille muiden kurssien kautta jo entuudestaan tuttu ja turvallinen. Oppimateriaali käsitteli lasten yleisimpiä syöpätauteja, syöpää sairastavan lapsen hoitotyötä sekä syöpää sairastavan lapsen ja perheen tukemista.
Verkko-oppimateriaalin sisältö toteutettiin H5P-työkalun avulla. Lisäksi oppimisympäristöön liitettiin hyödyllisiä verkkoliitteitä ja visuaalisuuden parantamiseksi käytettiin Pixabay.com ja Flickr.com sivustoiden tarjoamia kuvia. Verkko-oppimateriaalin esitestaajina toimivat sairaanhoitajaopiskelijat, joilta pyydettiin Webropol-kyselyn avulla palautetta verkko-oppimateriaalin sisällöstä, hyödyllisyydestä sekä visuaalisuudesta. Tuotekehitysprosessin viimeisessä vaiheessa verkko-oppimateriaalia muokattiin ja viimeisteltiin saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyön jatkokehitysmahdollisuuksina on lisätä verkko-oppimateriaaliin tietoa lasten harvinaisemmista syöpätaudeista ja kääntää verkko-oppimateriaali vieraalle kielelle sekä tehdä esite syöpää sairastavan lapsen perheen eri tukimuodoista tukea tarvitseville.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tuotekehityksenä verkko-oppimateriaalia Learn-oppimisympäristöön sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa lasten yleisimmistä syöpätaudeista ja niiden hoitotyöstä sekä syöpää sairastavan lapsen ja perheen tukemisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina . Ideavaiheessa ajatuksena oli tehdä tehtävävihko, mutta lopulta päädyttiin tekemään verkko-oppimateriaalia. Verkko-oppimateriaalia on helpompi päivittää sekä se on ympäristöystävällisempää. Luonnosteluvaiheessa etsittiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Niiden pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys, jota käytettiin verkko-oppimateriaalin perustana. Verkko-oppimateriaali toteutettiin Learn-oppimisympäristöön, sillä se on opiskelijoille muiden kurssien kautta jo entuudestaan tuttu ja turvallinen. Oppimateriaali käsitteli lasten yleisimpiä syöpätauteja, syöpää sairastavan lapsen hoitotyötä sekä syöpää sairastavan lapsen ja perheen tukemista.
Verkko-oppimateriaalin sisältö toteutettiin H5P-työkalun avulla. Lisäksi oppimisympäristöön liitettiin hyödyllisiä verkkoliitteitä ja visuaalisuuden parantamiseksi käytettiin Pixabay.com ja Flickr.com sivustoiden tarjoamia kuvia. Verkko-oppimateriaalin esitestaajina toimivat sairaanhoitajaopiskelijat, joilta pyydettiin Webropol-kyselyn avulla palautetta verkko-oppimateriaalin sisällöstä, hyödyllisyydestä sekä visuaalisuudesta. Tuotekehitysprosessin viimeisessä vaiheessa verkko-oppimateriaalia muokattiin ja viimeisteltiin saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyön jatkokehitysmahdollisuuksina on lisätä verkko-oppimateriaaliin tietoa lasten harvinaisemmista syöpätaudeista ja kääntää verkko-oppimateriaali vieraalle kielelle sekä tehdä esite syöpää sairastavan lapsen perheen eri tukimuodoista tukea tarvitseville.