Apinaeväät : teemahaastattelu äitien ajatuksista ja kokemuksista sormiruokailuun liittyen
Jäälinoja, Hilla; Kiviniemi, Hanna (2020)
Jäälinoja, Hilla
Kiviniemi, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513507
Tiivistelmä
Lapsen siirtyessä kiinteään ruokaan noin puolen vuoden iässä on monia tapoja ruokailla. Ruokailutapoja ovat soseruokailu, sormiruokailu tai näiden kahden yhdistäminen. Lapsentahtinen sormiruokailu eli baby-led weaning (BLW) on metodi, jossa lasta kannustetaan syömään itse alusta asti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada mahdollisimman monipuolista tietoa sormiruokailusta sekä koota vanhempien ajatuksia ja asenteita sormiruokailuun liittyen. Tarkoituksena oli tuoda esiin ruokailutapa, jossa lapsi aloittaa kiinteän ruoan syömisen heti sormilla syöden. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä kuva sormiruokailusta ja tuoda esiin sormiruokailun tutkittuja hyötyjä ja haittoja sekä käytännön kokemuksia ja ajatuksia. Teoreettisessa osassa tutustutaan kiinteän ruoan aloitukseen sekä sormiruokailuun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina vapaaehtoisille Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin vauvakahvilassa kävijöille. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kahdeksan äitiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan monet vanhemmat aloittavat lapsen kiinteisiin ruokiin tutustuttamisen usein soseruoalla. Sormiruokailu tulee jossakin määrin mukaan ruokailuun jokaisen lapsen kohdalla, ennemmin tai myöhemmin. Äidit selkeästi uskovat, että sormiruokaileva lapsi kehittyy nopeammin. Lapsen motoriikka ja muut taidot kehittyvät, kun sormiruokailua vain jaksaa toteuttaa. Sormiruokailun haitoista erityisesti sotku ja pelko tukehtumisesta nousevat selkeästi esille. Myös ruoan riittävyys huolettaa äitejä.
Opinnäytetyössä on havahduttu ajatukseen, ettei imeväisikäisen ravitsemus ole niin yksiselitteistä kuin voisi ajatella. Sormiruokailu kytkeytyy aiheena vahvasti myös vanhemmuuteen sekä lapseen liittyviin valintoihin. When a child moves to firm food at the age of six months there will be many ways to dine, such as eating pureed food, finger food or combination of both. Baby-led weaning (BLW) is a method in which the child is encouraged to eat by himself/herself from the beginning.
The purpose of the thesis was to obtain the widest possible range of information about baby-led weaning, as well as to gather the ideas and attitudes of parents in relation to baby-led feeding. The purpose was to highlight the way of eating in which the child starts to eat solid foods immediately with fingers. The goal of the thesis was to create a clear picture of baby-led weaning and to bring out the examined advantages and drawbacks of baby-led weaning as well as practical experiences and thoughts. The theoretical part discusses introducing of solid foods and baby-led weaning.
The study was conducted as a qualitative study and the research material was collected through focused interviews. The interviews were conducted as individual interviews with volunteer visitors of Parent and Baby Group of The Mannerheim League for Child Welfare (Southwest Finland District). The target group of the study was eight mothers. The data was analyzed by a data-driven content analysis method.
According to the study, many parents often begin familiarizing their children into solid foods with pureed food. Every child will begin baby-led weaning sooner or later. Mothers clearly believe that finger-feeding makes the child to develop faster. The child's motor skills and other skills develop when baby-led weaning is practised. Among the disadvantages of baby-led weaning, clutter and fear of suffocation stand out clearly. The sufficiency of the food also worries mothers.
The thesis has arisen the idea that the nutrition of infants is not as unambiguous as one might think. Baby-led weaning is also strongly connected to parenting and child-related choices.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada mahdollisimman monipuolista tietoa sormiruokailusta sekä koota vanhempien ajatuksia ja asenteita sormiruokailuun liittyen. Tarkoituksena oli tuoda esiin ruokailutapa, jossa lapsi aloittaa kiinteän ruoan syömisen heti sormilla syöden. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä kuva sormiruokailusta ja tuoda esiin sormiruokailun tutkittuja hyötyjä ja haittoja sekä käytännön kokemuksia ja ajatuksia. Teoreettisessa osassa tutustutaan kiinteän ruoan aloitukseen sekä sormiruokailuun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina vapaaehtoisille Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin vauvakahvilassa kävijöille. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kahdeksan äitiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan monet vanhemmat aloittavat lapsen kiinteisiin ruokiin tutustuttamisen usein soseruoalla. Sormiruokailu tulee jossakin määrin mukaan ruokailuun jokaisen lapsen kohdalla, ennemmin tai myöhemmin. Äidit selkeästi uskovat, että sormiruokaileva lapsi kehittyy nopeammin. Lapsen motoriikka ja muut taidot kehittyvät, kun sormiruokailua vain jaksaa toteuttaa. Sormiruokailun haitoista erityisesti sotku ja pelko tukehtumisesta nousevat selkeästi esille. Myös ruoan riittävyys huolettaa äitejä.
Opinnäytetyössä on havahduttu ajatukseen, ettei imeväisikäisen ravitsemus ole niin yksiselitteistä kuin voisi ajatella. Sormiruokailu kytkeytyy aiheena vahvasti myös vanhemmuuteen sekä lapseen liittyviin valintoihin.
The purpose of the thesis was to obtain the widest possible range of information about baby-led weaning, as well as to gather the ideas and attitudes of parents in relation to baby-led feeding. The purpose was to highlight the way of eating in which the child starts to eat solid foods immediately with fingers. The goal of the thesis was to create a clear picture of baby-led weaning and to bring out the examined advantages and drawbacks of baby-led weaning as well as practical experiences and thoughts. The theoretical part discusses introducing of solid foods and baby-led weaning.
The study was conducted as a qualitative study and the research material was collected through focused interviews. The interviews were conducted as individual interviews with volunteer visitors of Parent and Baby Group of The Mannerheim League for Child Welfare (Southwest Finland District). The target group of the study was eight mothers. The data was analyzed by a data-driven content analysis method.
According to the study, many parents often begin familiarizing their children into solid foods with pureed food. Every child will begin baby-led weaning sooner or later. Mothers clearly believe that finger-feeding makes the child to develop faster. The child's motor skills and other skills develop when baby-led weaning is practised. Among the disadvantages of baby-led weaning, clutter and fear of suffocation stand out clearly. The sufficiency of the food also worries mothers.
The thesis has arisen the idea that the nutrition of infants is not as unambiguous as one might think. Baby-led weaning is also strongly connected to parenting and child-related choices.