Tulorekisteri osa julkishallinnon digitaalista uudistusta : Kunnan palkkahallinto tulorekisterin tiedon tuottajana
Skantsi, Päivi (2020)
Skantsi, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513538
Tiivistelmä
Toimivat digitaaliset palvelut ovat yksi Suomen valtion kasvun ja kehittymisen edellytyksistä. Tulorekisteri on osa laajemman kokonaisinfrastruktuurin kehittämishanketta, jota valmisteltiin ICT 2015-työryhmässä. Työryhmän raportti 21 polkua Kitkattomaan Suomeen julkaistiin tammikuussa 2013, ja tulorekisterin perustaminen on yksi työryhmän esittämistä konkreettisista toimenpide-ehdotuksista.
Tulorekisterin tarkoituksena on kerätä kaikkien tulonsaajien tiedot sähköisesti ja ajantasaisesti yhteiseen tulotietokantaan. Tulorekisterihankkeen toteuttamiseksi perustettiin Kansallisen tulorekisterin perustamishanke (KATRE). KATRE-hankkeen tavoitteena oli luoda yhtenäinen digitaalinen rekisteri, johon kaikki palkan ja etuuksien maksajat syöttävät kaikkien tulonsaajien tulotiedot reaaliaikaisesti. Rekisteriin ilmoitettujen tietojen tuottajat ja käyttäjät on rajattu tarkkaan tulorekisterilainsäädännön perusteella.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin tulorekisterijärjestelmän peruskäsitteisiin, lainsäädäntöön, tavoitteisiin ja käytäntöihin. Teoriaosuudessa avataan myös kansallisen palveluväylän, Suomi.fi, tiedonvälityskonseptia. Kansallisen palveluväylän toimivuus on yksi tulorekisterin käytön toimintaedellytyksistä. Tutkimusosiossa keskityttiin kunnan palkkahallinnon työntekijöiden käytännön kokemuksiin tulorekisteristä. Tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019. Kunnan palkkahallinnon työntekijöiltä saatiin asiantuntevaa käytännön tietoa uuden ilmoittamistavan käyttöönotosta ja sen vaikutuksista palkkahallinnon työhön. Tutkimus tehtiin lähettämällä Webropol-kysely sähköpostitse Keski-Pohjanmaan alueen kuntien palkkahallinnossa työskenteleville.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että uusi järjestelmä on palkkahallinnon tiedontuottajien kannalta haastava. Tulorekisterin käyttö vaatii tarkkuutta, jotta hankalilta korjaustoimenpiteiltä vältyttäisiin. Rekisterin käyttöönottoon oli järjestetty koulutuksia, mutta lisäkoulutukselle on edelleen tarvetta. Vastanneet kokivat, että uuden järjestelmän käyttöönotto on ollut stressaavaa ja hidasta. Järjestelmän käyttöönotto on muuttanut palkkahallinnossa työskentelevien työnkuvaa sekä aikatauluja ja palkanlaskentaprosessi on muuttunut kokonaisuutena. Uusi toimintatapa on alussa hankala, mutta tulevaisuudessa tulorekisteri helpottanee palkkahallinnon työtaakkaa.
Tulorekisterin tarkoituksena on kerätä kaikkien tulonsaajien tiedot sähköisesti ja ajantasaisesti yhteiseen tulotietokantaan. Tulorekisterihankkeen toteuttamiseksi perustettiin Kansallisen tulorekisterin perustamishanke (KATRE). KATRE-hankkeen tavoitteena oli luoda yhtenäinen digitaalinen rekisteri, johon kaikki palkan ja etuuksien maksajat syöttävät kaikkien tulonsaajien tulotiedot reaaliaikaisesti. Rekisteriin ilmoitettujen tietojen tuottajat ja käyttäjät on rajattu tarkkaan tulorekisterilainsäädännön perusteella.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin tulorekisterijärjestelmän peruskäsitteisiin, lainsäädäntöön, tavoitteisiin ja käytäntöihin. Teoriaosuudessa avataan myös kansallisen palveluväylän, Suomi.fi, tiedonvälityskonseptia. Kansallisen palveluväylän toimivuus on yksi tulorekisterin käytön toimintaedellytyksistä. Tutkimusosiossa keskityttiin kunnan palkkahallinnon työntekijöiden käytännön kokemuksiin tulorekisteristä. Tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019. Kunnan palkkahallinnon työntekijöiltä saatiin asiantuntevaa käytännön tietoa uuden ilmoittamistavan käyttöönotosta ja sen vaikutuksista palkkahallinnon työhön. Tutkimus tehtiin lähettämällä Webropol-kysely sähköpostitse Keski-Pohjanmaan alueen kuntien palkkahallinnossa työskenteleville.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että uusi järjestelmä on palkkahallinnon tiedontuottajien kannalta haastava. Tulorekisterin käyttö vaatii tarkkuutta, jotta hankalilta korjaustoimenpiteiltä vältyttäisiin. Rekisterin käyttöönottoon oli järjestetty koulutuksia, mutta lisäkoulutukselle on edelleen tarvetta. Vastanneet kokivat, että uuden järjestelmän käyttöönotto on ollut stressaavaa ja hidasta. Järjestelmän käyttöönotto on muuttanut palkkahallinnossa työskentelevien työnkuvaa sekä aikatauluja ja palkanlaskentaprosessi on muuttunut kokonaisuutena. Uusi toimintatapa on alussa hankala, mutta tulevaisuudessa tulorekisteri helpottanee palkkahallinnon työtaakkaa.