Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Oon mä silleen varmaan käyttänyt siskojen kanssa tapellessa.” : 5.-6.-luokkalaisten tyttöjen kokemuksia tunnetaidoista

Kymäläinen, Paula (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö YAMK (733.1Kt)
Lataukset: 


Kymäläinen, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613647
Tiivistelmä
Vuonna 2014 uudistetussa opetussuunnitelmassa on tavoitteena opettaa arjen taitoja lapsille läpi koko peruskoulutuksen. Näillä arjen taidoilla tarkoitetaan mm. itsestä huolehtimisen-, vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Tunnetaitojen osaaminen korostuu nyky-yhteiskunnassamme, jonka hektisyys vaatii ihmisiltä aikaisempaa nopeatempoista päätöksentekoa, jonka takia päätöksiä tehdään aikaisempaa enemmän tunteiden pohjalta. Lisäksi erilaisten digitaalisten sovellusten yleistyessä välitön sosiaalinen kanssakäyminen ihmisten välillä on vähentynyt ja ihmissuhdetaidot unohtuvat. Tunnetaidot ovat sitä, miten kohtaamme ja käsittelemme itses-sämme ja ympärillämme tapahtuvia asioita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa 5.-6.-luokkalaisten tyttöjen tunnetaitojen osaa-mista. Tavoitteena oli selvittää kyseisen kohderyhmän kokemuksia tunnetaitojen osaamisen merkityksestä heidän omien tunteidensa käsittelyssä sekä ihmissuhteissaan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Oriveden kaupungin nuori-sopalvelujen järjestämän ”Frendit”-kerhon osallistujilta.
”Frendit”-kerholaisille pidettiin kolmella kerhokerralla teematunti tunnetaidoista. Jokaisen kerhokerran päätteeksi osallistujilta kerättiin välitöntä palautetta tuntien sisällöstä. Neljän-nellä kerhokerralla toteutettiin pienryhmähaastattelu, jonka tavoitteena oli selvittää laa-jemmin kerholaisten kokemuksia ja näkemyksiä tunnetaitojen osaamisen merkityksestä.
Sekä välittömän palautteen että haastattelun perusteella kerholaiset pitivät tunnetaito-asioita mielenkiintoisina. Haastattelulla kerätty aineisto tunnetaitojen hyödyllisyyden koke-muksista 5.-6.-luokkalaisten tyttöjen omien tunteiden käsittelyssä ja heidän ihmissuhteissaan on yhteneväinen tieteellisten tutkimustulosten kanssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste