Maanteiden kunnossapidon kaluston polttoaineenkulutuksen seuranta ja energiatehokkuus
Kujala, Tomi (2020)
Kujala, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda YIT Suomi Oy:n infrakunnossapidon yksikölle kustannustehokas ja helppokäyttöinen ns. ensimmäisen vaiheen polttoaineenkulutuksen seurantamenetelmä sekä menetelmäohje, joilla alueurakan työnjohto pystyy seuraamaan urakan aikaista polttoaineenkulutusta. Työssä tuli myös täydentää urakkakohtaista ympäristösuunnitelmaa energiatehokkuuden osalta sekä tutkia kunnossapitokaluston energiatehokkuuden kehitystä tulevaisuudessa.
Työssä kerättiin tietoa aiheesta ja polttoaineenkulutuksen seurannan nykytilasta asiantuntijahaastatteluilla sekä aliurakoitsijakyselyllä. Kyselyllä selvitettiin myös työlaji- ja työkonekohtaisia polttoaineenkulutuksia, joita tarvittiin seurantamenetelmään. Aineistonkeruussa hyödynnettiin pääasiassa Väyläviraston julkaisuja ja tutkimuksia, koska Väylävirasto vastaa valtion tieverkon kehittämisestä ja kunnossapidosta ja näin ollen aineistoista löytyi ajankohtaisimmat tiedot aiheesta.
Työn tuloksena valmistui ns. ensimmäisen vaiheen polttoaineenkulutuksen seurantamenetelmä sekä menetelmäohje, joita voidaan hyödyntää valtakunnallisesti YIT:n hoitourakoissa. Ensimmäisen vaiheen seurantamenetelmällä tarkoitetaan tässä tapauksessa manuaalista seurantaa, jota on tarkoitus jatkokehittää myöhemmin mahdollisesti automaattiseksi seurantajärjestelmäksi. Tämän lisäksi työssä valmistui täydennetty energiatehokkuusosio urakkakohtaiseen ympäristösuunnitelmaan, sekä katsaus kunnossapitokaluston energiatehokkuuden tulevaisuuden näkymiin.
Valmistunutta seurantamenetelmää ja menetelmäohjetta on tarkoitus pilotoida kesällä 2020 Jyväskylän hoidon ja ylläpidon alueurakassa. Lisäksi valmistunutta urakkakohtaisen ympäristösuunnitelman energiatehokkuusosiota on tarkoitus pilotoida välittömästi.
Työssä kerättiin tietoa aiheesta ja polttoaineenkulutuksen seurannan nykytilasta asiantuntijahaastatteluilla sekä aliurakoitsijakyselyllä. Kyselyllä selvitettiin myös työlaji- ja työkonekohtaisia polttoaineenkulutuksia, joita tarvittiin seurantamenetelmään. Aineistonkeruussa hyödynnettiin pääasiassa Väyläviraston julkaisuja ja tutkimuksia, koska Väylävirasto vastaa valtion tieverkon kehittämisestä ja kunnossapidosta ja näin ollen aineistoista löytyi ajankohtaisimmat tiedot aiheesta.
Työn tuloksena valmistui ns. ensimmäisen vaiheen polttoaineenkulutuksen seurantamenetelmä sekä menetelmäohje, joita voidaan hyödyntää valtakunnallisesti YIT:n hoitourakoissa. Ensimmäisen vaiheen seurantamenetelmällä tarkoitetaan tässä tapauksessa manuaalista seurantaa, jota on tarkoitus jatkokehittää myöhemmin mahdollisesti automaattiseksi seurantajärjestelmäksi. Tämän lisäksi työssä valmistui täydennetty energiatehokkuusosio urakkakohtaiseen ympäristösuunnitelmaan, sekä katsaus kunnossapitokaluston energiatehokkuuden tulevaisuuden näkymiin.
Valmistunutta seurantamenetelmää ja menetelmäohjetta on tarkoitus pilotoida kesällä 2020 Jyväskylän hoidon ja ylläpidon alueurakassa. Lisäksi valmistunutta urakkakohtaisen ympäristösuunnitelman energiatehokkuusosiota on tarkoitus pilotoida välittömästi.