Lämpökameran käyttö kuljetuskaluston vikojen havaitsemisessa ja ennaltaehkäisyssä
Rantakoski, Arttu (2020)
Rantakoski, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää menetelmiä käyttää lämpökameralaitteistoa kuljetuskaluston vikojen havaitsemisessa ja ennaltaehkäisyssä. Lämpökuvaus toteutettiin lämpökuvaamalla toimeksiantaja Sampo Prosi Oy:n kuljetuskalustoa kesällä 2019 sekä talvella 2020.
Lämpökameralla tutkittiin kuorma-autojen sekä perävaunujen alustan osia kuten navat, renkaat, vanteet sekä jarrut. Lisäksi tutkittiin myös kuljetuskaluston kuormatiloja kosteusvaurioiden ja lämpövuotojen osalta. Lämpökuvia otettiin mahdollisimman monesta yhdistelmäajoneuvosta ja mahdollisimman monta kertaa, jotta lämpödataa kertyisi tarpeeksi opinnäytetyötä varten.
Lämpökuvauksessa käytettiin FLIR E53 -lämpökameraa ja lämpökuvien analysoinnissa käytettiin FLIR Tools -ohjelmistoa. Analysoidut lämpötilat kerättiin Excel-taulukkoon, josta lämpötiloja oli helpompi tutkia kokonaisvaltaisesti.
Tutkimuksen aikana ajoneuvojen alustoista ei löydetty juuri minkäänlaisia vikoja. Lämpökuvia otettiin yhteensä yli 1200 kappaletta, joten suuri osa kuljetusliikkeen kalustosta tuli lämpökuvattua monta kertaan. Suuren lämpötiladatan avulla oli helpompi selvittää, millaisia lämpötiloja ajoneuvoista mitattiin, kun ne ovat kunnossa tai vaurioituneita.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia lämpökameran käytettävyydestä kuljetuskaluston vikojen havaitsemisessa ja ennaltaehkäisyssä tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa kuljetuskaluston huoltoprosessissa sekä tarvittavan lämpökameralaitteiston hankinnassa.
Lämpökameralla tutkittiin kuorma-autojen sekä perävaunujen alustan osia kuten navat, renkaat, vanteet sekä jarrut. Lisäksi tutkittiin myös kuljetuskaluston kuormatiloja kosteusvaurioiden ja lämpövuotojen osalta. Lämpökuvia otettiin mahdollisimman monesta yhdistelmäajoneuvosta ja mahdollisimman monta kertaa, jotta lämpödataa kertyisi tarpeeksi opinnäytetyötä varten.
Lämpökuvauksessa käytettiin FLIR E53 -lämpökameraa ja lämpökuvien analysoinnissa käytettiin FLIR Tools -ohjelmistoa. Analysoidut lämpötilat kerättiin Excel-taulukkoon, josta lämpötiloja oli helpompi tutkia kokonaisvaltaisesti.
Tutkimuksen aikana ajoneuvojen alustoista ei löydetty juuri minkäänlaisia vikoja. Lämpökuvia otettiin yhteensä yli 1200 kappaletta, joten suuri osa kuljetusliikkeen kalustosta tuli lämpökuvattua monta kertaan. Suuren lämpötiladatan avulla oli helpompi selvittää, millaisia lämpötiloja ajoneuvoista mitattiin, kun ne ovat kunnossa tai vaurioituneita.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia lämpökameran käytettävyydestä kuljetuskaluston vikojen havaitsemisessa ja ennaltaehkäisyssä tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa kuljetuskaluston huoltoprosessissa sekä tarvittavan lämpökameralaitteiston hankinnassa.