Kestävän kehityksen merkitys markkinoinnin kilpailuetuna kosmetiikkaverkkokaupassa: Case: Nordicfeel.fi
Voutilainen, Hanna; Honkanen, Ella (2020)
Voutilainen, Hanna
Honkanen, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, onko kestävällä kehityksellä mahdollista rakentaa markkinoinnin kilpailuetua kosmetiikan verkkokaupassa. Tarve tutkimukselle tuli toimeksiantajayritykseltä Nordicfeel.fi-verkkokaupalta. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, mitä on kestävä kehitys, kuinka kosmetiikkaverkkokaupan kilpailuetu syntyy ja voiko kestävän kehityksen periaatteiden mukainen markkinointi toimia kilpailuetuna verkkokaupalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kilpailuedun muodostumiseen verkkokauppaliiketoiminnassa, kestävään kehitykseen sekä sen käsitteisiin ja verkkokaupan sekä kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen verkkokyselyn sekä sekundäärisen datan keräämisen
avulla. Vastauksia saatiin 375 kappaletta. Verkkokyselyn viimeisen kysymyksen perusteella määrittyneet neljä kovinta kilpailijaa nostettiin vertailukehittämisen kohteeksi, niistä kirjoitettiin konseptikuvaus ja näistä havainnoituja tietoja analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Verratessa havaintoja toimeksiantajayritykseen, saatiin selville toimeksiantajan vahvuudet ja kehittämismahdollisuudet.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että kestävällä kehityksellä voi rakentaa markkinoinnin kilpailuetua kosmetiikkaverkkokaupalle, mikäli brändi kokonaisuudessaan toimii näiden periaatteiden mukaisesti. Markkinointia voi kuitenkin tehdä sustainable beauty-, vegaani- ja eläinkokeettomien tuotteiden ympäriltä kampanjakohtaisesti, mutta tämä yksinään ei riitä kilpailuedun syntymiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kilpailuedun muodostumiseen verkkokauppaliiketoiminnassa, kestävään kehitykseen sekä sen käsitteisiin ja verkkokaupan sekä kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen verkkokyselyn sekä sekundäärisen datan keräämisen
avulla. Vastauksia saatiin 375 kappaletta. Verkkokyselyn viimeisen kysymyksen perusteella määrittyneet neljä kovinta kilpailijaa nostettiin vertailukehittämisen kohteeksi, niistä kirjoitettiin konseptikuvaus ja näistä havainnoituja tietoja analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Verratessa havaintoja toimeksiantajayritykseen, saatiin selville toimeksiantajan vahvuudet ja kehittämismahdollisuudet.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että kestävällä kehityksellä voi rakentaa markkinoinnin kilpailuetua kosmetiikkaverkkokaupalle, mikäli brändi kokonaisuudessaan toimii näiden periaatteiden mukaisesti. Markkinointia voi kuitenkin tehdä sustainable beauty-, vegaani- ja eläinkokeettomien tuotteiden ympäriltä kampanjakohtaisesti, mutta tämä yksinään ei riitä kilpailuedun syntymiseen.