Varaosavaraston ohjauksen kehittäminen ABC-analyysin avulla
Hellman, Oskari (2020)
Hellman, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052313152
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja Kari Vehniäinen Racing Oy (KVR Oy) on moottoripyörien, sekä niiden tarvikkeiden ja varaosien jälleenmyyntiin erikoistunut yritys. Yritykselle tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sen varaosavaraston nimikkeiden hallinnan nykytila ja kehittää yrityksen vaihto-omaisuuden ohjausta varastonhallinnan näkökulmasta.
Tutkimusmateriaali kerättiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä tutkimalla yrityksen vuoden 2019 hankinta- ja myyntitilastoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös havainnointia ja haastatteluja. Kerätyn datan pohjalta tuotenimikkeille tehtiin ABC-analyysi, jonka avulla tuotteet jaettiin kategorioihin. Kategorioille suunniteltiin nimikeohjaukset ja taloudelliset tilausennusteet. ABC-analyysin avulla myös yrityksen kustannusrakennetta pystyttiin havainnollistamaan ja tulosten avulla kustannustehokkuutta tehostamaan tuotenimikkeiden tilaus- ja varastoinninhallinnan kehitysehdotuksilla. Niitä olivat muun muassa tuotenimikkeiden varastoinnin vähentäminen ja tilausvälien vakioiminen.
Tehdyn ABC-analyysin pohjalta todettiin tässä tapauksessa ns. Pareton 20/80-säännön pitävän hyvin paikkansa, eli 20 % tuotteista tuottaa 80 % yrityksen myynnistä. Vaikkakin tuotteiden määrälliset myynnit ovat suhteellisen maltillisia, voitiin niiden ohjaukseen kehittää sekä käyttökelpoisia menetelmiä että strategisia kehitysehdotuksia. Niiden avulla vaihto-omaisuuden hallintaa voidaan tehostaa ja varaston kiertonopeutta parantaa. Keskeinen kehitysehdotus on tuotenimikkeiden varastonarvon pienentäminen ja varastoitavien nimikkeiden vähentäminen niiltä osin, kuin se on strategisesti kannattavaa. Yksittäisten nimikkeiden, joiden myynti on yksi kappale vuodessa, näiden tuotteiden varastointia ei pidetä kannattavana, varsinkaan jos niiden toimitusaika on lyhyt. The assignor of the thesis, Kari Vehniäinen Racing Oy (KVR Oy), is a company specialized in the resale of motorcycles and their accessories and spare parts. The aim of the study conducted for the company was to map the current state of its spare parts inventory management and to develop the management of the company's inventory from the perspective of inventory management.
The research material was collected from the ERP system by examining the company's 2019 purchasing and sales statistics. Observations and interviews were also used as research methods. Based on the data collected, product titles were subjected to ABC analysis, which was used to divide the products into categories. Title controls and financial order forecasts were designed for the categories. ABC analysis also enabled illustrating the company's cost structure and the results helped to improve the cost efficiency with development proposals for the product order and inventory management. These included reducing the stocking of product items and standardizing order intervals.
The ABC analysis performed confirmed that the so-called The Pareto 20/80 rule, meaning that 20% of products generate 80% of a company’s sales. Although the volume of product sales is relatively moderate, both usable methods and strategic development proposals for control could be developed. They can be used to streamline the inventory management and improve the inventory turnover. A key development proposal is to reduce the inventory value of product items and to reduce the number of items to be stored to the extent that it is strategically viable. Storing individual items that are sold one per year is not considered profitable, especially if their delivery time is short.
Tutkimusmateriaali kerättiin yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä tutkimalla yrityksen vuoden 2019 hankinta- ja myyntitilastoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös havainnointia ja haastatteluja. Kerätyn datan pohjalta tuotenimikkeille tehtiin ABC-analyysi, jonka avulla tuotteet jaettiin kategorioihin. Kategorioille suunniteltiin nimikeohjaukset ja taloudelliset tilausennusteet. ABC-analyysin avulla myös yrityksen kustannusrakennetta pystyttiin havainnollistamaan ja tulosten avulla kustannustehokkuutta tehostamaan tuotenimikkeiden tilaus- ja varastoinninhallinnan kehitysehdotuksilla. Niitä olivat muun muassa tuotenimikkeiden varastoinnin vähentäminen ja tilausvälien vakioiminen.
Tehdyn ABC-analyysin pohjalta todettiin tässä tapauksessa ns. Pareton 20/80-säännön pitävän hyvin paikkansa, eli 20 % tuotteista tuottaa 80 % yrityksen myynnistä. Vaikkakin tuotteiden määrälliset myynnit ovat suhteellisen maltillisia, voitiin niiden ohjaukseen kehittää sekä käyttökelpoisia menetelmiä että strategisia kehitysehdotuksia. Niiden avulla vaihto-omaisuuden hallintaa voidaan tehostaa ja varaston kiertonopeutta parantaa. Keskeinen kehitysehdotus on tuotenimikkeiden varastonarvon pienentäminen ja varastoitavien nimikkeiden vähentäminen niiltä osin, kuin se on strategisesti kannattavaa. Yksittäisten nimikkeiden, joiden myynti on yksi kappale vuodessa, näiden tuotteiden varastointia ei pidetä kannattavana, varsinkaan jos niiden toimitusaika on lyhyt.
The research material was collected from the ERP system by examining the company's 2019 purchasing and sales statistics. Observations and interviews were also used as research methods. Based on the data collected, product titles were subjected to ABC analysis, which was used to divide the products into categories. Title controls and financial order forecasts were designed for the categories. ABC analysis also enabled illustrating the company's cost structure and the results helped to improve the cost efficiency with development proposals for the product order and inventory management. These included reducing the stocking of product items and standardizing order intervals.
The ABC analysis performed confirmed that the so-called The Pareto 20/80 rule, meaning that 20% of products generate 80% of a company’s sales. Although the volume of product sales is relatively moderate, both usable methods and strategic development proposals for control could be developed. They can be used to streamline the inventory management and improve the inventory turnover. A key development proposal is to reduce the inventory value of product items and to reduce the number of items to be stored to the extent that it is strategically viable. Storing individual items that are sold one per year is not considered profitable, especially if their delivery time is short.