Tekoäly tiedonhaun tukena : käyttökokemuskysely Iris.ai:n käyttäjille
Sivula, Leea (2020)
Sivula, Leea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513583
Tiivistelmä
Haaga-Helialla on käynnissä pilottijakso Iris.ai:sta, joka on tekoälyyn perustuva hakuassistentti. Toimeksiantajalle ei ole vielä varmaa, ovatko halukkaita jatkaa kyseisen hakuassistentin käyttöä heinäkuussa 2020 loppuvan pilottijakson jälkeen vai mahdollisesti vaihtaa toiseen verrattavissa olevaan ohjelmaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selvitettyä toimeksiantajalle edellä mainittujen vaihtoehtojen kannattavuus. Tarkoituksena oli tehdä kysely, jonka avulla selvitetään korkeakouluissa työskentelevien ja opiskelevien käyttäjien käyttökokemuksia Iris.ai:sta. Lisäksi tarkoituksena oli luoda käyttöohjeet Haaga-Helialle kyseisestä hakuassistentista.
Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms -lomaketyökalulla laaditulla kyselylomakkeella. Kuutta korkeakoulua pyydettiin osallistumaan kyselyyn, mutta lopulta vastaajia saatiin neljästä korkeakoulusta. Vastaajiin kuului sekä korkeakoulujen henkilökuntaa että opiskelijoita. Kysely koostui neljästä eri aihealueesta: yleistä, Exploring-työkalu, Focusing-työkalu ja lisätietoja. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin ryhmittämällä ne positiivisiin sekä negatiivisiin vastauksiin. Monivalintakysymysten vastauksien analysoinnissa hyödynnettiin Google Forms -kaavioita.
Kyselytuloksista kävi ilmi, että Haaga-Helialle ei ole kannattavaa jatkaa Iris.ai:n käyttöä pilottijakson loppumisen jälkeen. Vastaajien antamat arvosanat käyttökokemuksista eivät olleet hyviä. Erityisesti avoimien kysymysten vastaukset olivat pääosin negatiivisia.
Tekoäly on tarpeellinen lisä tutkimustyössä. Opinnäytetyön perusteella suositellaan vielä tiedonhaun työkalun Iris.ai:n syvempää tutkimista ja kehittämistä. Lisätutkimusten myötä Iris.ai:n käyttäjien käyttökokemusta voitaisiin parantaa entisestään. Tästä hyötyisivät erityisesti tiedonhaun työkaluja usein käyttävät korkeakouluopiskelijat sekä muut tutkimustyötä tekevät.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selvitettyä toimeksiantajalle edellä mainittujen vaihtoehtojen kannattavuus. Tarkoituksena oli tehdä kysely, jonka avulla selvitetään korkeakouluissa työskentelevien ja opiskelevien käyttäjien käyttökokemuksia Iris.ai:sta. Lisäksi tarkoituksena oli luoda käyttöohjeet Haaga-Helialle kyseisestä hakuassistentista.
Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms -lomaketyökalulla laaditulla kyselylomakkeella. Kuutta korkeakoulua pyydettiin osallistumaan kyselyyn, mutta lopulta vastaajia saatiin neljästä korkeakoulusta. Vastaajiin kuului sekä korkeakoulujen henkilökuntaa että opiskelijoita. Kysely koostui neljästä eri aihealueesta: yleistä, Exploring-työkalu, Focusing-työkalu ja lisätietoja. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin ryhmittämällä ne positiivisiin sekä negatiivisiin vastauksiin. Monivalintakysymysten vastauksien analysoinnissa hyödynnettiin Google Forms -kaavioita.
Kyselytuloksista kävi ilmi, että Haaga-Helialle ei ole kannattavaa jatkaa Iris.ai:n käyttöä pilottijakson loppumisen jälkeen. Vastaajien antamat arvosanat käyttökokemuksista eivät olleet hyviä. Erityisesti avoimien kysymysten vastaukset olivat pääosin negatiivisia.
Tekoäly on tarpeellinen lisä tutkimustyössä. Opinnäytetyön perusteella suositellaan vielä tiedonhaun työkalun Iris.ai:n syvempää tutkimista ja kehittämistä. Lisätutkimusten myötä Iris.ai:n käyttäjien käyttökokemusta voitaisiin parantaa entisestään. Tästä hyötyisivät erityisesti tiedonhaun työkaluja usein käyttävät korkeakouluopiskelijat sekä muut tutkimustyötä tekevät.