Varhaiskasvatusalan koulutuspalveluyrityksen liiketoiminnan kehittäminen
Nyman, Niko (2020)
Nyman, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613706
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä koulutuspalveluita varhaiskasvatusalalle tuottavan pienyrityksen, Hannelandian, nykyiseen liiketoimintaan ja koulutuspalvelutarjontaan, tunnistaa ajankohtaiset liiketoiminnan kehittämisen kohteet sekä suunnitella ja toteuttaa tarvittavat kehitystoimenpiteet projektien avulla. Tavoitteena oli lisäksi tukea toimeksiantajayritystä palvelujen myynnissä kehittämällä sen koulutuspalveluita ja palvelumuotoilua ammattimaisempaan suuntaan. Ajankohtaiset ja yrityksen liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta olennaiset sekä ajallisesti ja taloudellisesti mahdolliset kehityskohteet, selvitettiin nykytilakartoituksen avulla. Tiedonkeruu toteutettiin haastattelemalla yrittäjää nykytila-analyysia varten ja lisäksi viisi kertaa kevään 2020 aikana sekä perehtymällä yrityksen liiketoimintaa käsitteleviin dokumentteihin. Työssä hyödynnettiin myös opinnäytetyön tekijän omakohtaisia tietoja ja kokemusta yrityksen työntekijänä. Opinnäytetyöprosessin aikana nousi esiin neljä kehityskohdetta: 1) koulutusprojektin palvelumuotoilu, 2) uuden täydennyskoulutuksen tuotteistaminen, 3) tavaramerkin rekisteröinti ja 4) päivitetyn Business Model Canvasin laatiminen. Työn tietoperusta jakautuu näiden kehityskohteiden mukaan neljään osaan: palvelumuotoiluun, jonka perustana käytetään Service Blue Print -palvelumallia; palvelujen tuotteistamisen teoriaan; tavaramerkin rekisteröintiin liittyvään tietoperustaan ja Business Model Canvas -malliin. Portfolio-opinnäytetyö toteutettiin vetoketjuperiaatteella: kunkin kehitysprojektin tietoperusta ja sen pohjalta tehdyt ratkaisut esitetään peräkkäin. Työn tietoperustana olivat erityisesti Service Blue Print -palvelumalli ja palvelujen tuotteistamisen teoria. Kehitysprojektit toteutettiin vuosien 2018–2020 aikana. Opinnäytetyö valmistui suunnitelman mukaisesti toukokuussa 2020. Toimeksiantaja oli tyytyväinen liiketoiminnan osa-alueiden kehittämistyöhön ja saamiinsa hyötyihin, joista keskeisimpinä hyötyinä nousivat esille laadukkaammin suunnitellut ja toteutetut koulutuskokonaisuudet asiakkaille; tavaramerkkien rekisteröinnillä saadut yksinoikeudet tavaramerkkien käyttöön sekä päivitetty Business Model Canvas. Lisäksi toimeksiantaja piti erittäin hyödyllisenä tulevaisuuteen tähtääviä liiketoiminnan kehitysehdotuksia. Kokonaisuudessaan kehitysprojektit toivat toimeksiantajan mukaan liiketoimintaan ammattimaisuutta.