Verkkokaupan perustaminen aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta
Hänninen, Timo (2020)
Hänninen, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613704
Tiivistelmä
Verkosta ostamisen suosio on kasvussa. Verkkokaupan perustamista varten on nykyään saatavilla useita erilaisia verkkokauppa-alustoja, jotka on helppo ottaa käyttöön. Erityisesti pilvipohjaiset verkkokauppa-alustat ovat hyvä ratkaisu verkkokaupan perustamiseen, jos tekninen osaaminen ei kuulu omiin vahvuuksiin.
Tutkimuksen avulla haluttiin ymmärtää verkkokaupan perustamisprosessia aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta. Tutkimusongelma oli: mitkä tekijät on otettava huomioon perustettaessa ensimmäistä kertaa pilvipohjaisella verkkokauppa-alustalla toimiva verkkokauppa. Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusotetta.
Tutkimuksen teoria-aineisto koostui kirjoista sekä Internetistä löydetyistä lähteistä. Teemahaastattelut toimivat aineistonkeruumenetelmänä ja haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina. Haastateltaviksi valikoitu viisi jyväskyläläistä verkkokauppayrittäjää. Haastattelut tehtiin alkuvuodesta 2020 kasvotusten. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin analysointia varten. Analysoinnin apuna käytettiin Affinity Diagram -nimistä teemoittelutyökalua.
Tuloksissa korostui helppokäyttöisyyden merkitys osana toimivaa verkkokauppaa. Haastateltavien mukaan verkkokaupan tuli olla helppokäyttöinen ja verkkokaupassa maksamisen tuli tapahtua mahdollisimman suoraviivaisesti. Aiemmalla teknisellä kokemuksella koettiin olevan vaikutus verkkokaupan perustamisprossissa. Jos aloittavalla verkkokauppiaalla ei ollut vahvaa aiempaa teknistä kokemusta, hänen kannatti valita mahdollisimman helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta. Sen lisäksi asiakastuntemusta pidettiin tärkeänä verkkokaupan menestymisen kannalta.
Tutkimuksen avulla haluttiin ymmärtää verkkokaupan perustamisprosessia aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta. Tutkimusongelma oli: mitkä tekijät on otettava huomioon perustettaessa ensimmäistä kertaa pilvipohjaisella verkkokauppa-alustalla toimiva verkkokauppa. Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusotetta.
Tutkimuksen teoria-aineisto koostui kirjoista sekä Internetistä löydetyistä lähteistä. Teemahaastattelut toimivat aineistonkeruumenetelmänä ja haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina. Haastateltaviksi valikoitu viisi jyväskyläläistä verkkokauppayrittäjää. Haastattelut tehtiin alkuvuodesta 2020 kasvotusten. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin analysointia varten. Analysoinnin apuna käytettiin Affinity Diagram -nimistä teemoittelutyökalua.
Tuloksissa korostui helppokäyttöisyyden merkitys osana toimivaa verkkokauppaa. Haastateltavien mukaan verkkokaupan tuli olla helppokäyttöinen ja verkkokaupassa maksamisen tuli tapahtua mahdollisimman suoraviivaisesti. Aiemmalla teknisellä kokemuksella koettiin olevan vaikutus verkkokaupan perustamisprossissa. Jos aloittavalla verkkokauppiaalla ei ollut vahvaa aiempaa teknistä kokemusta, hänen kannatti valita mahdollisimman helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta. Sen lisäksi asiakastuntemusta pidettiin tärkeänä verkkokaupan menestymisen kannalta.