Pirkanmaalainen autokorjaamo
Salo, Toni; Tyynelä, Eero (2020)
Salo, Toni
Tyynelä, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pirkanmaalaisen autohuolto- ja katsastusaseman liiketoimintaa ja siihen liittyviä riskejä. Tarkoituksena oli selvittää Toiminimi X:n liike- ja henkilöstöriskit, tehdä SWOT-analyysi, toteuttaa pienimuotoinen asiakastyytyväisyyskysely, sekä antaa ehdotuksia markkinoinnin parantamiseen ja toiminnan tehostamiseen. Tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa yrityksen taloudellista tilannetta tilinpäätösten 2017 ja 2018 perusteella.
Lähtöselvityksessä ilmeni, että hyvän palvelun kautta yritys saa luotua itselleen uskollisia kanta-asiakkaita. Kanta-asiakkaat ja heidän kauttaan leviävä tieto yrityksestä pitävät huolen asiakasvirran ja töiden riittävyydestä. Opinnäytetyön myötä selvisi, että aiemmin markkinointia toteutettiin epäsäännöllisesti eikä tarkkaa budjettia laadittu. Markkinoinnista puuttui jatkuvuus ja suunnitelmallisuus. Kehittämisehdotuksena yritykselle laadittiin markkinointisuunnitelma.
Riskit saattavat näyttäytyä tärkeässä roolissa liiketoimintaa ja yksi esimerkki on maailmalla vaikuttava koronaviruspandemia. Tärkeimmät kehitysehdotukset liiketoiminnan kehittämiselle opinnäytetyössämme ovat riskienhallinta ja markkinointisuunnitelma. Yrittäjän toiveesta selvitimme liiketoiminnan muita kehityskohteita, joiden perusteella tehtiin liiketoiminnan tehostamissuunnitelma. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla saimme tarkan mielikuvan yrityksen asiakkaiden tyytyväisyydestä Yritys X:n palveluiden sujumisesta ja toimivuudesta. Tekemämme riskienhallintatutkimus ja SWOT-analyysi tarjoavat myös yrittäjälle turvaa tulevaisuutta varten.
Saimme yrityksestä riittävän kokonaisvaltaisen kuvan sen liiketoiminnasta, ja pystymme sen avulla antamaan pienyrittäjälle sopivia kehitysideoita toiminnan eri osa-alueilla. Yksi konkreettinen esimerkki on toiminnan tehostamissuunnitelman nopean pysähdyksen piste sekä verkkosivujen ajanvarausjärjestelmä.
Lähtöselvityksessä ilmeni, että hyvän palvelun kautta yritys saa luotua itselleen uskollisia kanta-asiakkaita. Kanta-asiakkaat ja heidän kauttaan leviävä tieto yrityksestä pitävät huolen asiakasvirran ja töiden riittävyydestä. Opinnäytetyön myötä selvisi, että aiemmin markkinointia toteutettiin epäsäännöllisesti eikä tarkkaa budjettia laadittu. Markkinoinnista puuttui jatkuvuus ja suunnitelmallisuus. Kehittämisehdotuksena yritykselle laadittiin markkinointisuunnitelma.
Riskit saattavat näyttäytyä tärkeässä roolissa liiketoimintaa ja yksi esimerkki on maailmalla vaikuttava koronaviruspandemia. Tärkeimmät kehitysehdotukset liiketoiminnan kehittämiselle opinnäytetyössämme ovat riskienhallinta ja markkinointisuunnitelma. Yrittäjän toiveesta selvitimme liiketoiminnan muita kehityskohteita, joiden perusteella tehtiin liiketoiminnan tehostamissuunnitelma. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla saimme tarkan mielikuvan yrityksen asiakkaiden tyytyväisyydestä Yritys X:n palveluiden sujumisesta ja toimivuudesta. Tekemämme riskienhallintatutkimus ja SWOT-analyysi tarjoavat myös yrittäjälle turvaa tulevaisuutta varten.
Saimme yrityksestä riittävän kokonaisvaltaisen kuvan sen liiketoiminnasta, ja pystymme sen avulla antamaan pienyrittäjälle sopivia kehitysideoita toiminnan eri osa-alueilla. Yksi konkreettinen esimerkki on toiminnan tehostamissuunnitelman nopean pysähdyksen piste sekä verkkosivujen ajanvarausjärjestelmä.