Arbetsmodell för arbetsfördelningen mellan socialarbetare och socialhandledare på Raseborgs socialbyrå
Sundström, Ann-Christine (2020)
Sundström, Ann-Christine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614172
Tiivistelmä
År 2015 trädde socialvårdslagen (1301/2014) i kraft vilket gav möjlighet att utveckla nya metoder och arbetsfördelning i vuxensocialarbete. Syftet med utvecklingsarbetet var att framställa en modell för arbetsfördelningen mellan socialhandledare och socialarbetare vid inledande av klientskap till bedömningen av servicebehov på Raseborgs socialbyrå inom vuxensocialarbete. Kunskapsbasen och modellen i utvecklingsarbetet utgår från socialvårdslagen, socialt arbete samt tidigare modeller av fackförbundet Talentia (2018) och Social- och Hälsovårdsministerit (2008). Modellen baserar sig även på svar av intervjuerna från Sibbo socialbyrå och Borgå socialbyrå. Min forskningsfråga var; Hur Raseborgs socialbyrå kunde utveckla en arbetsfördelning mellan socialhandledare och socialarbetare vid inledning av klientskap till bedömningen av servicebehov? I förverkligande av utvecklingsarbetet användes kvalitativ intervju som metod. Materialet analyserades genom innehållsanalys. Modellen byggdes upp på den service och den personal som fanns på Raseborgs socialbyrå. Modellen beskriver inledningen av klientprocessen samt team-möten där ansökningar och anmälningar utreds. I modellen framkommer socialarbetarnas ansvarar för kompletterande- och förebyggande utkomststöd. Socialarbetaren har även ansvar för personer som är i behov av särskilt stöd. Socialhandledarnas arbetsuppgifter är indelade enligt specialområden; handledning vid eget boende, missbruk, kompletterande utkomststöd samt ekonomisk rådgivning. Socialvårdslagen är tolkningsbar och det finns inte klara direktiv, därmed har alla kommuner byggt upp servicen och arbetsfördelningen på olika sätt. Utvecklingsarbetet skall vara lättläst och väcka läsarens intresse oberoende om läsaren har kunskap inom området från tidigare.