LinkedIn myyntityön tehostajana
Vainio, Vesa (2020)
Vainio, Vesa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614067
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Tagomo Digital Oy:lle toimintaohje-esitys, jonka avulla yrityksen myyjiä päästään kouluttamaan LinkedInin hyödyntämisessä ja henkilöbrändin rakennuksessa. Työn pohjalta luotiin toimintaohje-suunnitelma, jonka avulla voidaan jatkossa paremmin tehostaa myyntiprosessia LinkedInin avulla toimeksiannon antaneessa Tagomo Digital Oy:ssä.
Työssä käsitellään aluksi yleisesti henkilöbrändiä myyntityössä ja LinkedIniä myynnin työkaluna. Empiriaosassa haastateltiin LinkedIn-asiantuntijaa, joka kertoi omia kokemuksiaan ja näkemyksiään LinkedInin mahdollisuuksista. Tagomon yrittäjä kertoi omia näkemyksiään ja pelkojaan muutoksen keskellä, jonka jälkeen Tagomon myyjät haastateltiin, jotta saatiin selvitettyä tämän hetkinen sivuston hyödyntämistilanne sekä työntekijöiden halukkuus lähteä tekemään muutosta.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä työntekijöiden asenteet muutoksen tekemiseen ja päästiin tulokseen, että muutoksen tekeminen on yrityksessä mahdollista. Tämän jälkeen saatiin luotua yritykselle toimintaohje-suunnitelma, joka antaa ohjeet LinkedInin hyödyntämisen kehittämistä varten.
Tuloksia hyödynnetään yrityksessä osana myyjien koulutuksia. Myyjiä koulutetaan LinkedInin hyöyntämiseen ja jatkossa myyjien LinkedInin käyttöä tullaan seuraamaan. Suunnitelman avulla Tagomo pääsee kehittämään toimintaa jatkossa ja luomaan myyjille omat suunnitelmat ja tavoitteet. The aim of the thesis was to provide Tagomo Digital Oy with a procedure proposal for, which can be used to train the company's salespeople in utilizing LinkedIn and building a personal brand. On the basis this study, an action plan was created, which will help to make the sales process more efficient in the future with the help of LinkedIn in Tagomo Digital Oy.
The thesis first discusses the personal brand in sales work, after which LinkedIn is analyzed as a sales tool. A LinkedIn trainer was interviewed and he shared his own experiences and views on the possibilities of LinkedIn. After that, Tagomo's entrepreneur shared his own views and fears in the midst of the change, after which Tagomo's salesmen were interviewed to find out the employees' willingness to make the change.
As a result of the work, the attitudes of employees to make a change were clarified and it was concluded that making a change is possible in the company. After that the proposal was made with guidelines for developing the use of LinkedIn.
The results are utilized in the company as part of sales training. Sellers are trained to use LinkedIn, and in the future, sellers' use of LinkedIn will be monitored. With the help of the plan, Tagomo will be able to develop its operations in the future and create its own plans and goals for the sellers.
Työssä käsitellään aluksi yleisesti henkilöbrändiä myyntityössä ja LinkedIniä myynnin työkaluna. Empiriaosassa haastateltiin LinkedIn-asiantuntijaa, joka kertoi omia kokemuksiaan ja näkemyksiään LinkedInin mahdollisuuksista. Tagomon yrittäjä kertoi omia näkemyksiään ja pelkojaan muutoksen keskellä, jonka jälkeen Tagomon myyjät haastateltiin, jotta saatiin selvitettyä tämän hetkinen sivuston hyödyntämistilanne sekä työntekijöiden halukkuus lähteä tekemään muutosta.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä työntekijöiden asenteet muutoksen tekemiseen ja päästiin tulokseen, että muutoksen tekeminen on yrityksessä mahdollista. Tämän jälkeen saatiin luotua yritykselle toimintaohje-suunnitelma, joka antaa ohjeet LinkedInin hyödyntämisen kehittämistä varten.
Tuloksia hyödynnetään yrityksessä osana myyjien koulutuksia. Myyjiä koulutetaan LinkedInin hyöyntämiseen ja jatkossa myyjien LinkedInin käyttöä tullaan seuraamaan. Suunnitelman avulla Tagomo pääsee kehittämään toimintaa jatkossa ja luomaan myyjille omat suunnitelmat ja tavoitteet.
The thesis first discusses the personal brand in sales work, after which LinkedIn is analyzed as a sales tool. A LinkedIn trainer was interviewed and he shared his own experiences and views on the possibilities of LinkedIn. After that, Tagomo's entrepreneur shared his own views and fears in the midst of the change, after which Tagomo's salesmen were interviewed to find out the employees' willingness to make the change.
As a result of the work, the attitudes of employees to make a change were clarified and it was concluded that making a change is possible in the company. After that the proposal was made with guidelines for developing the use of LinkedIn.
The results are utilized in the company as part of sales training. Sellers are trained to use LinkedIn, and in the future, sellers' use of LinkedIn will be monitored. With the help of the plan, Tagomo will be able to develop its operations in the future and create its own plans and goals for the sellers.