Harrastuksesta ammatiksi – Vaikuttajamarkkinointi Instagramissa : Sisältöstrategia hyvinvointitilille
Vistbacka, Johanna (2020)
Vistbacka, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614189
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli luoda sisältöstrategia Instagram sovellukseen vaikuttajatilille @johannavistbacka. Sisältöstrategia on asiakaslähtöinen pitkäaikaissisältösuunnitelma. Tutkimusongelmana toimi vaikuttajatilin koko ja sen kannattavuus. Tili halutaan saada kasvamaan lisäämällä seuraajien määrää ja aktivoimalla heidät vuorovaikutukseen julkaistavan materiaalin kanssa. Suuremmalla asiakaskunnalla mahdollistetaan laajemmat yhteistyöt yritysten kanssa ja täten toimeentulo vaikuttajalle. Tili halutaan muuntaa tuotepalkkioilla toimivasta harrastetilistä ammattitiliksi.
Instagram on visuaalisesti painottunut sosiaalisen viestinnän alusta. Vaikuttajatili käsittelee aiheita muoti, kauneus ja mielenterveys. Vaikuttajalle haluttiin luoda sisältöstrategia, joka palvelee tämän toivottua asiakaskuntaa ja joka sopii tilin sisältöön. Tilin tarkoitus on luoda kohtaamispaikka samanmielisille, tarjoten tukea ja inspiraatiota.
Tutkimus toteutettiin teoreettisen informaation avulla. Tarkastamalla teoreettisiä lähteitä ja tilastoja pystyttiin luomaan vaikuttajalle toimiva sisältöstrategia. Tähän kuuluu esimerkiksi julkaisujen teemat, aikataulut, avainsanat, vuorovaikutus muiden käyttäjien kanssa sekä sisältö. Lopuksi koottua tietoa tarkasteltiin nelikenttäanalyysin avulla. Strategian avulla vaikuttaja sai käyttöönsä kattavan tietopankin, jota voi myös soveltaa tulevaisuudessa.
Instagram on visuaalisesti painottunut sosiaalisen viestinnän alusta. Vaikuttajatili käsittelee aiheita muoti, kauneus ja mielenterveys. Vaikuttajalle haluttiin luoda sisältöstrategia, joka palvelee tämän toivottua asiakaskuntaa ja joka sopii tilin sisältöön. Tilin tarkoitus on luoda kohtaamispaikka samanmielisille, tarjoten tukea ja inspiraatiota.
Tutkimus toteutettiin teoreettisen informaation avulla. Tarkastamalla teoreettisiä lähteitä ja tilastoja pystyttiin luomaan vaikuttajalle toimiva sisältöstrategia. Tähän kuuluu esimerkiksi julkaisujen teemat, aikataulut, avainsanat, vuorovaikutus muiden käyttäjien kanssa sekä sisältö. Lopuksi koottua tietoa tarkasteltiin nelikenttäanalyysin avulla. Strategian avulla vaikuttaja sai käyttöönsä kattavan tietopankin, jota voi myös soveltaa tulevaisuudessa.