Naiset videopelaajina
Vesala, Sanni (2020)
Vesala, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714301
Tiivistelmä
Videopelialaa on pidetty miesvaltaisena kautta aikojen. Vaikka tutkimukset osoittavat, että pelaajista nykyään lähes puolet on naisia, yhä tänäkään päivänä pelialaa ei mielletä tasaarvoiseksi. Kun markkinoidaan pelejä erilaisille ihmisille, on tärkeää hahmottaa rahantulon lähde.
Opinnäytetyössä tutkitaan naisten videopelaamista. Tutkimuksen lähteet koostuvat pelialan ammattilaisten kirjallisuudesta, nettiartikkeleista ja sosiaalisesta mediasta. Opinnäytetyö tutkii toteutetun haastattelun ja kyselyn avulla täysi-ikäisiä suomalaisia naisia, jotka pelaavat videopelejä viikoittain.
Kun käsitellään naisia videopelaajina, on alue melko laaja. Tavoitteena oli kuitenkin saada selville naisten tärkeimpiä motivaatioita videopelaamiselle, sekä selvittää, mistä naiset pitävät peleissä. Pelikulttuuria käydään myös läpi naisnäkökulmasta.
Selkeimpinä eroina miespelaajiin verrattuna havaittiin sosiaalinen käyttäytyminen sekä suosikkipelityypit. Videopelikulttuuri kehittyy jatkuvasti, ja erot miesten ja naisten pelaamisen välillä kuroutuvat yhä enemmän umpeen. Näitä eroja tulee kuitenkin tarkastella näkökulman saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä tutkitaan naisten videopelaamista. Tutkimuksen lähteet koostuvat pelialan ammattilaisten kirjallisuudesta, nettiartikkeleista ja sosiaalisesta mediasta. Opinnäytetyö tutkii toteutetun haastattelun ja kyselyn avulla täysi-ikäisiä suomalaisia naisia, jotka pelaavat videopelejä viikoittain.
Kun käsitellään naisia videopelaajina, on alue melko laaja. Tavoitteena oli kuitenkin saada selville naisten tärkeimpiä motivaatioita videopelaamiselle, sekä selvittää, mistä naiset pitävät peleissä. Pelikulttuuria käydään myös läpi naisnäkökulmasta.
Selkeimpinä eroina miespelaajiin verrattuna havaittiin sosiaalinen käyttäytyminen sekä suosikkipelityypit. Videopelikulttuuri kehittyy jatkuvasti, ja erot miesten ja naisten pelaamisen välillä kuroutuvat yhä enemmän umpeen. Näitä eroja tulee kuitenkin tarkastella näkökulman saavuttamiseksi.