Uraohjaus ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kokemana
Saksola, Jenny (2020)
Saksola, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kokemuksia uraohjauksesta. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten opiskelijat käsittävät ja kokevat uraohjauksen ja kohtaako oppilaitoksen tarjoama ohjaus opiskelijoiden toiveet. Opinnäytetyö toteutettiin osana Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian Uusille Urille -hanketta.
Monimuotoistuvat työurat, nopeasti muuttuva työelämä sekä ammatillisen koulutuksen lainsäädännön muutokset ovat nostaneet uraohjauksen ja sen kehittämisen keskiöön. Uraohjausta on kehitetty lukuisissa hankkeissa ja sen toteuttamiseen on luotu malleja oppilaitoksissa. Opiskelijoille uraohjauksen käsite voi kuitenkin olla vieras. Tässä opinnäytetyössä haluttiin antaa ääni opiskelijoille ja tuoda esiin heidän kokemuksiaan aiheesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Tutkimuskysymykset ja haastattelun teema-alueet olivat seuraavat: Miten opiskelijat käsittävät uraohjauksen? Millaista uraohjausta opiskelijat ovat saaneet? Millaista uraohjausta opiskelijat toivovat saavansa?
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että opiskelijat tunsivat melko hyvin uraohjauksen käsitteen ja hahmottivat laajasti siihen kuuluvia sisältöjä. Työelämätaitoihin ja työnhakuvalmiuksiin sekä itsetuntemuksen kehittämiseen liittyvä ohjaus koettiin riittävänä. Sen sijaan jatko-opintoihin ohjaamisen opiskelijat kokivat puutteelliseksi. Opiskelijat kokivat, että uraohjausta on saatavilla, jos sitä itse aktiivisesti hakee. Opinto-ohjaaja jäi usealle opiskelijalle etäiseksi eikä ohjausta joko osattu tai koettu tarpeelliseksi hakea.
Tulosten perusteella keskeisiä uraohjauksen kehittämiskohteita ammatillisessa koulutuksessa ovat muun muassa jatko-opintomahdollisuuksista tiedottamisen ja jatko-opinto-ohjauksen lisääminen, uraohjauksen aktiivisempi tarjoaminen opiskelijoille sekä opiskelijan kannustaminen ja rohkaiseminen jatkosuunnitelmissaan.
Monimuotoistuvat työurat, nopeasti muuttuva työelämä sekä ammatillisen koulutuksen lainsäädännön muutokset ovat nostaneet uraohjauksen ja sen kehittämisen keskiöön. Uraohjausta on kehitetty lukuisissa hankkeissa ja sen toteuttamiseen on luotu malleja oppilaitoksissa. Opiskelijoille uraohjauksen käsite voi kuitenkin olla vieras. Tässä opinnäytetyössä haluttiin antaa ääni opiskelijoille ja tuoda esiin heidän kokemuksiaan aiheesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Tutkimuskysymykset ja haastattelun teema-alueet olivat seuraavat: Miten opiskelijat käsittävät uraohjauksen? Millaista uraohjausta opiskelijat ovat saaneet? Millaista uraohjausta opiskelijat toivovat saavansa?
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että opiskelijat tunsivat melko hyvin uraohjauksen käsitteen ja hahmottivat laajasti siihen kuuluvia sisältöjä. Työelämätaitoihin ja työnhakuvalmiuksiin sekä itsetuntemuksen kehittämiseen liittyvä ohjaus koettiin riittävänä. Sen sijaan jatko-opintoihin ohjaamisen opiskelijat kokivat puutteelliseksi. Opiskelijat kokivat, että uraohjausta on saatavilla, jos sitä itse aktiivisesti hakee. Opinto-ohjaaja jäi usealle opiskelijalle etäiseksi eikä ohjausta joko osattu tai koettu tarpeelliseksi hakea.
Tulosten perusteella keskeisiä uraohjauksen kehittämiskohteita ammatillisessa koulutuksessa ovat muun muassa jatko-opintomahdollisuuksista tiedottamisen ja jatko-opinto-ohjauksen lisääminen, uraohjauksen aktiivisempi tarjoaminen opiskelijoille sekä opiskelijan kannustaminen ja rohkaiseminen jatkosuunnitelmissaan.