Kiinteistönvälitysyrityksen brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Rosten, Rosa; Emmi, Leivo (2020)
Rosten, Rosa
Emmi, Leivo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka brändi rakentuu eri tyyppisissä kiinteistövälitysyrityksissä, ja minkälaisen pohjan sosiaalinen media brändille tarjoaa.
Brändi on mielikuva yrityksestä, sen luonteesta, hinnasta ja laadusta. Se on myös yrityksen sisäinen ja ulkoinen ilme. Brändi rakentuu mielikuvista, tarinoista ja odotuksista, joita ihmisillä on yrityksen palvelua ja tuotteita kohtaan. Brändi on tärkeä kiinteistönvälitysalan yrityksille, koska sen avulla pystytään luomaan haluttu mielikuva yrityksen tuomasta palvelusta kuluttajalle.
Opinnäytetyö perustui case-asetelmaan. Tarkasteltavana oli neljä erilaista kiinteistövälitysalan yritystä. Case-yritysten brändin rakentamista sosiaalisessa mediassa selvitettiin kahdella tavalla. Aluksi analysoitiin case-yrityksiä sosiaalisessa mediassa. Jokaisesta yrityksestä selvitettiin sosiaalisen median kanavat, joita yritykset käyttävät. Analyysissä käytiin läpi eri sosiaalisen median kanavien sisällöt ja se miltä yritys näyttää kuluttajalle. Lopuksi pohdittiin markkinointiviestintää ja sen onnistumista. Toinen aineisto koottiin haastattelemalla neljää kiinteistönvälitysyritystä. Teemahaastattelu toteutettiin kolmena eri päivänä sovittuina haastatteluaikoina. Haastattelut toteutettiin puhelimitse. Vastaukset litteroitiin tekstimuotoon, jonka jälkeen niitä pystyttiin analysoimaan. Analyyseissä tuotiin esille vastauksista ilmeneviä yhtäläisyyksia ja eroja, joista pystyy tulkitsemaan brändin rakentamisen keinoja kiinteistönvälitysyrityksissä.
Tulosten mukaan sosiaalinen media on erinomainen työkalu brändin rakentamiselle, sillä se mahdollistaa yrityksille monipuolisen alustan. Yritykset pystyvät olemaan vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa, sekä rakentamaan omanlaiset tunnistettavat yhtenäiset kanavat eri sosiaalisen median kanavissa.
Brändi on yksi yrityksen arvokkain omaisuuserä. Brändi perustuu yrityksen strategiaan, toimintatapaan ja palveluun. Tutkimuksessa kävi ilmi, että brändissä tärkeää on yrityksen toiminnan yhdenmukaisuus. Brändin sisällön ja arvojen tulee olla keskenään yhdenmukaisia. Brändejä tarvitaan liiketoiminnassa, jotta yrityksen palvelu erottuu muista. The aim of the thesis was to find out how a brand is built in different types of real estate companies and what kind of basis social media provides for the brand.
A brand is an image of a company, its nature, price and quality. It is also the internal and external look of the company. The brand is built on the images, stories and expectations that people have about the company’s service and products. The brand is important for companies in the real estate industry as it can create the desired image of the service that the company brings to the consumer.
This study is based on a case study. Four different real estate companies are looked into. The brand building of case companies on social media was in studyed in two ways. Initially, case studies on social media were analyzed. The social media channels used by the companies were surveyed for each company. The analysis looks at the contents of different social media channels and what the company looks like to the consumers. In the end marketing communications and its success are also discussed. The second material was compiled by interviewing four real estate companies. The thematic interview was conducted on three different days at agreed interview times. Interviews were conducted by telephone. The answers were written in text format, after which they could be analyzed. The analyzes highlights the similarities and differences in the responses, which can be used to interpret the means of brand building in real estate companies.
The results show that social media is an excellent tool for brand building as it provides companies with a diverse platform. Businesses are able to interact with consumers, as well as build their own identifiable unified channels across different social media channels.
The brand is one of the company’s most valuable assets. The brand is based on the company's strategy, operating method and service. The study shows that the consistency of the company's operations is important in the brand. The content and values of the brand must be consistent with each other. Brands are needed in business to make a company’s service stand out.
Brändi on mielikuva yrityksestä, sen luonteesta, hinnasta ja laadusta. Se on myös yrityksen sisäinen ja ulkoinen ilme. Brändi rakentuu mielikuvista, tarinoista ja odotuksista, joita ihmisillä on yrityksen palvelua ja tuotteita kohtaan. Brändi on tärkeä kiinteistönvälitysalan yrityksille, koska sen avulla pystytään luomaan haluttu mielikuva yrityksen tuomasta palvelusta kuluttajalle.
Opinnäytetyö perustui case-asetelmaan. Tarkasteltavana oli neljä erilaista kiinteistövälitysalan yritystä. Case-yritysten brändin rakentamista sosiaalisessa mediassa selvitettiin kahdella tavalla. Aluksi analysoitiin case-yrityksiä sosiaalisessa mediassa. Jokaisesta yrityksestä selvitettiin sosiaalisen median kanavat, joita yritykset käyttävät. Analyysissä käytiin läpi eri sosiaalisen median kanavien sisällöt ja se miltä yritys näyttää kuluttajalle. Lopuksi pohdittiin markkinointiviestintää ja sen onnistumista. Toinen aineisto koottiin haastattelemalla neljää kiinteistönvälitysyritystä. Teemahaastattelu toteutettiin kolmena eri päivänä sovittuina haastatteluaikoina. Haastattelut toteutettiin puhelimitse. Vastaukset litteroitiin tekstimuotoon, jonka jälkeen niitä pystyttiin analysoimaan. Analyyseissä tuotiin esille vastauksista ilmeneviä yhtäläisyyksia ja eroja, joista pystyy tulkitsemaan brändin rakentamisen keinoja kiinteistönvälitysyrityksissä.
Tulosten mukaan sosiaalinen media on erinomainen työkalu brändin rakentamiselle, sillä se mahdollistaa yrityksille monipuolisen alustan. Yritykset pystyvät olemaan vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa, sekä rakentamaan omanlaiset tunnistettavat yhtenäiset kanavat eri sosiaalisen median kanavissa.
Brändi on yksi yrityksen arvokkain omaisuuserä. Brändi perustuu yrityksen strategiaan, toimintatapaan ja palveluun. Tutkimuksessa kävi ilmi, että brändissä tärkeää on yrityksen toiminnan yhdenmukaisuus. Brändin sisällön ja arvojen tulee olla keskenään yhdenmukaisia. Brändejä tarvitaan liiketoiminnassa, jotta yrityksen palvelu erottuu muista.
A brand is an image of a company, its nature, price and quality. It is also the internal and external look of the company. The brand is built on the images, stories and expectations that people have about the company’s service and products. The brand is important for companies in the real estate industry as it can create the desired image of the service that the company brings to the consumer.
This study is based on a case study. Four different real estate companies are looked into. The brand building of case companies on social media was in studyed in two ways. Initially, case studies on social media were analyzed. The social media channels used by the companies were surveyed for each company. The analysis looks at the contents of different social media channels and what the company looks like to the consumers. In the end marketing communications and its success are also discussed. The second material was compiled by interviewing four real estate companies. The thematic interview was conducted on three different days at agreed interview times. Interviews were conducted by telephone. The answers were written in text format, after which they could be analyzed. The analyzes highlights the similarities and differences in the responses, which can be used to interpret the means of brand building in real estate companies.
The results show that social media is an excellent tool for brand building as it provides companies with a diverse platform. Businesses are able to interact with consumers, as well as build their own identifiable unified channels across different social media channels.
The brand is one of the company’s most valuable assets. The brand is based on the company's strategy, operating method and service. The study shows that the consistency of the company's operations is important in the brand. The content and values of the brand must be consistent with each other. Brands are needed in business to make a company’s service stand out.