Lähiruokatorin suunnittelu ja toteutus
Ala-Lahti, Elina (2020)
Ala-Lahti, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa lähiruokatori TYP-päivien yhteyteen Seinäjoki Areenalle lokakuussa 2019. Toteutettavan lähiruo-katorin tavoitteena oli tuoda esiin alueen lähiruokatuotteita sekä -tuottajia. Opin-näytetyön toinen tavoite oli kerätä ideoita, tietoa ja asiakkaiden odotuksia jatkos-sa vastaavien tapahtumien toteuttamista varten.
Tämä työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn menetelminä käytet-tiin suunnitteluvaiheessa trend scoutingia ja toteutus- ja tutkimusvaiheessa ha-vainnointia. Trend scouting -menetelmällä saatiin työhön ja kehittämiseen uusia näkökulmia. Trendejä seuraamalla pyrittiin selittämään sitä, miksi lähiruokatori olisi menetelmänä ajankohtainen, toimiva sekä kysyntää vastaava myös tulevai-suudessa. Tutkimuksen toisena menetelmänä käytettiin havainnointia, jota toteu-tettiin tapahtumassa lähiruokatorin myyjän roolissa. Tapahtuman aikana tehtyjä havaintoja voidaan hyödyntää lähiruoan tunnettuuden lisäämiseksi ja vastaa-vanlaisen tapahtuman suunnittelussa. Lisäksi työssä hyödynnettiin aikaisempia kokemuksia tapahtumanjärjestäjänä toimimisesta, sekä keskusteluita muiden tapahtumajärjestäjien kanssa. Aikaisemmilla kokemuksilla pyrittiin tukemaan päätöksiä, joita tämän lähiruokatorin suunnittelussa tehtiin.
Työllä saavutettiin toimeksiantajan odotusten ja toiveiden mukainen pop up -tyyppinen lähiruokatori TYP-päiville. Työllä saatiin myös kerättyä kehittämiside-oita ja muistiinpanoja vastaavanlaisia tapahtumia varten tulevaisuudessa.
Tämä työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn menetelminä käytet-tiin suunnitteluvaiheessa trend scoutingia ja toteutus- ja tutkimusvaiheessa ha-vainnointia. Trend scouting -menetelmällä saatiin työhön ja kehittämiseen uusia näkökulmia. Trendejä seuraamalla pyrittiin selittämään sitä, miksi lähiruokatori olisi menetelmänä ajankohtainen, toimiva sekä kysyntää vastaava myös tulevai-suudessa. Tutkimuksen toisena menetelmänä käytettiin havainnointia, jota toteu-tettiin tapahtumassa lähiruokatorin myyjän roolissa. Tapahtuman aikana tehtyjä havaintoja voidaan hyödyntää lähiruoan tunnettuuden lisäämiseksi ja vastaa-vanlaisen tapahtuman suunnittelussa. Lisäksi työssä hyödynnettiin aikaisempia kokemuksia tapahtumanjärjestäjänä toimimisesta, sekä keskusteluita muiden tapahtumajärjestäjien kanssa. Aikaisemmilla kokemuksilla pyrittiin tukemaan päätöksiä, joita tämän lähiruokatorin suunnittelussa tehtiin.
Työllä saavutettiin toimeksiantajan odotusten ja toiveiden mukainen pop up -tyyppinen lähiruokatori TYP-päiville. Työllä saatiin myös kerättyä kehittämiside-oita ja muistiinpanoja vastaavanlaisia tapahtumia varten tulevaisuudessa.
