Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lean Startup -menetelmän soveltaminen uuden palvelukokonaisuuden kehittämisessä

Keurulainen, Saku (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Keurulainen_PDF.pdf (854.8Kt)
Lataukset: 


Keurulainen, Saku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714418
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään uutta palvelua helsinkiläiselle taksialan yritykselle. Kehittämistehtävän tavoitteena on kehittää ja muotoilla uusi palvelukokonaisuus ja arvioida sen toimivuutta. Yrityksen näkökulmasta työn tärkeimpänä osana on kehittää palvelu, joka tuo lisätyötä yrityksen välityksessä ajaville kuljettajille.

Toiminnallisessa opinnäytetyössä sovelletaan palvelukokonaisuuden kehityksessä hyödynnettäviä menetelmiä ja valittua tietoperustaa. Kehittämistehtävää lähestytään Lean-ajattelua hyödyntäen palvelumuotoilussa ja liiketoimintamallin suunnittelussa. Lisäksi perehdytään tietoperustaan ja ongelmiin, joihin kehitettävän palvelun on tarkoitus vastata.

Palvelumuotoilussa ja kehityksessä tärkeimpinä käytettyjä kehitysmenetelmiä ovat Lean Startup -menetelmä sekä benchmarking. Näihin menetelmiin syvennytään ja pohditaan, kuinka niitä on hyödynnetty palvelun kehityksessä. Opinnäytetyössä esitellään kattavasti kehittämistehtävän kautta syntynyt palvelu ja vaiheet, jotka ovat tähän johtaneet. Asiakaslähtöisen ja asiakaspalautteeseen perustuvan tuotekehityksen myötä yritykselle avautui uusia mahdollisuuksia ja palvelukehitystä tapahtui myös kehittämistehtävän ulkopuolella.


Kehittämistehtävän keskeisimpinä tuloksina saatiin aikaan toimiva pakettikuljetuspalvelu, joka laajentaa toimeksiantajan palvelukokonaisuutta. Yritys voi tarjota palvelua asiakkailleen ja tarjota uusia ketteriä ratkaisuja kuljetusalalla. Palvelu on nopea, joustava ja kilpailukykyinen pakettien pikakuljetuspalvelu.

Työn ohessa kartoitettiin eri alojen yrityksiä sekä potentiaalisia asiakkaita ja huomattiin, että asiakkaiden ja yrityksen tarjoaman pakettien pikakuljetuspalvelun odotukset eivät täysin kohtaa. Huomattiin, että suuremmissa määrin asiakkailla ei ole tarvetta, eikä halua maksaa ekstraa erittäin nopeista kuljetuksista. Kuitenkin muutama segmentti tavoitettiin, joilla palvelulle on tarvetta, ja näin ollen yrityksen tarjoama palvelu onnistui vastaamaan sekä täyttämään asiakastarpeita. Palvelu on vielä jatkuvassa kehityksessä, ja sillä pyritään vastaamaan vielä suuremman asiakassegmentin kasvaviin odotuksiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste