Thomas Gård - liiketoimintasuunnitelma majatalolle Turun seudulla
Andersson, Thomas (2020)
Andersson, Thomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714427
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on laatijan restonomiopintojen aikana opitut ammattitaidot, intohimo majoitusliiketoimintaa kohtaan ja kiinnostus yrittäjyydestä. Työn tavoitteena oli laatia produkti, tässä tapauksessa liiketoimintasuunnitelma, majatalolle Turun seudulla. Turun seutu valikoitui toiminta-alueeksi, sillä laatija on sieltä kotoisin ja tuntee alueen hyvin. Majatalon idean ja toteutuksen avuksi on kerätty tietoa tietoperustaan. Työn ensimmäinen osa koostuu tietoperustasta ja sen jälkeen kirjoitetusta työn laadintaprosessista sekä pohdinnasta. Laadintaprosessissa avataan lukijalle työn tekemisen vaiheita ja miten työn eteneminen sujui. Pohdinnassa työn laatija kertoo omia näkemyksiään työn lopputuloksesta ja syntyneistä oivalluksista projektin aikana. Toinen osa koostuu itse liiketoimintasuunnitelmasta, joka on työn lopussa liitteenä.
Tietoperustan pääaiheet ovat yrittäjyys ja trendit. Yrittäjyysluvussa esitellään yritystoimin-nan tilastoja Suomessa, yrittäjyyden edellytyksiä, yrityksen perustamisen vaiheita, yritys-muodot, rahoituksen lähteitä ja yrittäjän tukena olevia tahoja. Luvussa esitellään lopuksi majoitusliiketoiminnan harjoittamisen ominaispiirteitä yrittäjän tueksi.
Trendiluvussa käsitellään kattavasti trendin teoriaa ja osa-alueita. Megatrendejä, kulutta-jatrendejä ja heikkoja signaaleja esitellään erikseen omissa alaluvuissa. Luvuissa käydään läpi tämän hetken megatrendejä ja kuluttajatrendejä ja miten ne vaikuttavat yhteiskuntaan. Luvun lopussa esitellään trendejä majoitus-, ravintola- ja matkailualalla apuna yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Nämä kaksi päälukua valittiin aiheiksi, sillä henkilöllä, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta yrittäjyydestä kannattaa tutustua yrittäjyyden maailman ja sen vaatimuksiin, jotta yrittäjyyden alku olisi sujuvampi. Laatijan kiinnostuksesta mukaan valittiin trendit, sillä niiden tarkastelu on tärkeää luodakseen menestyksekäs liikeidea. Opinnäytetyöhön on panostettu paljon työtä ja suurin osa ajasta meni lähteiden keräämiseen ja tietoperustan kirjoittamiseen. Lähteitä on kerätty useista eri tahoilta, pääosin kirjoista, lehdistä, ja internetistä.
Työn tekeminen aloitettiin jo loppuvuonna 2018 ja kirjoittaminen aloitettiin loppuvuonna 2019. Työ valmistui toukokuussa 2020. Työn tavoitteiden mukaisesti syntyi majatalon liiketoimintasuunnitelma, jota voidaan joko hyödyntää sellaisenaan tai muokata myöhemmin ajan henkeä vastaavaksi. Liiketoiminnan laajuus osoittautui melko pieneksi, mutta se on käyttökelpoinen, kunhan majatalo löytää omat erottuvat tekijänsä ja asiakaskuntansa. Majatalon pyörittäminen tulee vaatimaan paljon omistautumista yrittäjältä ja hyvät verkostot sidosryhmiin. Työn toimeksiantajana toimi laatija itse.
Tietoperustan pääaiheet ovat yrittäjyys ja trendit. Yrittäjyysluvussa esitellään yritystoimin-nan tilastoja Suomessa, yrittäjyyden edellytyksiä, yrityksen perustamisen vaiheita, yritys-muodot, rahoituksen lähteitä ja yrittäjän tukena olevia tahoja. Luvussa esitellään lopuksi majoitusliiketoiminnan harjoittamisen ominaispiirteitä yrittäjän tueksi.
Trendiluvussa käsitellään kattavasti trendin teoriaa ja osa-alueita. Megatrendejä, kulutta-jatrendejä ja heikkoja signaaleja esitellään erikseen omissa alaluvuissa. Luvuissa käydään läpi tämän hetken megatrendejä ja kuluttajatrendejä ja miten ne vaikuttavat yhteiskuntaan. Luvun lopussa esitellään trendejä majoitus-, ravintola- ja matkailualalla apuna yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Nämä kaksi päälukua valittiin aiheiksi, sillä henkilöllä, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta yrittäjyydestä kannattaa tutustua yrittäjyyden maailman ja sen vaatimuksiin, jotta yrittäjyyden alku olisi sujuvampi. Laatijan kiinnostuksesta mukaan valittiin trendit, sillä niiden tarkastelu on tärkeää luodakseen menestyksekäs liikeidea. Opinnäytetyöhön on panostettu paljon työtä ja suurin osa ajasta meni lähteiden keräämiseen ja tietoperustan kirjoittamiseen. Lähteitä on kerätty useista eri tahoilta, pääosin kirjoista, lehdistä, ja internetistä.
Työn tekeminen aloitettiin jo loppuvuonna 2018 ja kirjoittaminen aloitettiin loppuvuonna 2019. Työ valmistui toukokuussa 2020. Työn tavoitteiden mukaisesti syntyi majatalon liiketoimintasuunnitelma, jota voidaan joko hyödyntää sellaisenaan tai muokata myöhemmin ajan henkeä vastaavaksi. Liiketoiminnan laajuus osoittautui melko pieneksi, mutta se on käyttökelpoinen, kunhan majatalo löytää omat erottuvat tekijänsä ja asiakaskuntansa. Majatalon pyörittäminen tulee vaatimaan paljon omistautumista yrittäjältä ja hyvät verkostot sidosryhmiin. Työn toimeksiantajana toimi laatija itse.