Pohjois-Karjala matkailualueena. Matkailutarjonta, vetovoimatekijät ja kävijätieto
Jones, Stefan (2020)
Jones, Stefan
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätarkoitus on selvittää, millainen matkailualue Pohjois-Karjala on sekä saada kävijätietoa alueeseen liittyen. Näitä selvitettyjä tietoja voidaan mahdollisesti hyödyntää alueen matkailun kehittämisessä.
Tietoperustassa keskitytään muutamaan oleelliseen osa-alueeseen, joista päätös matkallelähtöön usein muodostuu. Näitä ovat pohjimmaiset motiivit matkallelähtöpäätöksen taustalla sekä konkreettisemmat tekijät, jotka vaikuttavat matkakohteen valintaan kuten kohteen imago, sen nähtävyydet ja saatavilla olevat elämykset.
Tämän jälkeen tarkastellaan yleisesti Pohjois-Karjalan maakuntaa ja sen vetovoimatekijöitä, kuten luontoa ja ruokaa. Lisäksi tutustutaan alueen yleisimpiin kohteisiin sekä niissä oleviin nähtävyyksiin ja aktiviteetteihin. Asioihin, jotka siis vaikuttavat oleellisesti matkailupäätöksiin.
Yleistason katsauksesta päästään tarkempaan kohde-esittelyyn, johon on valittu kolme erityyppistä kohdetta Pohjois-Karjalasta. Nämä kohteet ovat Joensuu, Koli ja Ilomantsi. Esittelyssä käydään läpi kunkin kohteen pääpiirteet, niiden matkailu- ja markkinointisivuja sekä lopuksi katsaus yhteen valittuun nähtävyyteen ja aktiviteettiin.
Näistä päästään tutkimaan Pohjois-Karjalan matkailun tilastoja vuosilta 2015–2019, joista saadaan konkreettista kosketuspintaa alueen kävijämääriin sekä niiden muutoksiin viime vuosilta.
Kaiken edellä mainitun tiedon pohjalta luotiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa alueella käyneiden kokemuksia, motiiveja ja kiinnostuksen kohteita, kuten myös käymisestä kiinnostuneiden mielenkiinnon kohteita sekä molempien ryhmien mielikuvaa alueesta. Lisäksi koetettiin selvittää, olisiko Pohjois-Karjalalla alueena tarjottavaa myös heille, joille alue ei ole tuttu eikä alustavaa kiinnostusta käydä ole. Kyselytutkimukseen luotiin kolme eri kysymyssarjaa näille eri lähtökohdilla oleville vastaajille.
Lopuksi esitellään kyselytutkimuksen tuloksia ja lyhyesti muutamia niistä löytyneitä pieniä havaintoja. Kyselytutkimukseen saatiin 247 vastausta.
Tämän jälkeen ”Pohdinta” -kappaleessa käydään läpi kyselytutkimuksen onnistumista, johtopäätöksiä ja yleiskuvaa saaduista tuloksista sekä muutamaa suurempaa havaintoa. Yksi havainto liittyi esiteltyihin aktiviteetteihin ja erityisesti tätä on käsitelty tarkemmin. Tuloksista saatiin laadukasta kävijätietoa Pohjois-Karjalan matkailuun liittyen ja mahdollisesti, joku alueen toimija tai organisaatio voisi tätä hyödyntää. Lopuksi käydään vielä läpi muutama tuloksista johdettu kehitysidea alueen matkailun kehittämiseksi.
Tietoperustassa keskitytään muutamaan oleelliseen osa-alueeseen, joista päätös matkallelähtöön usein muodostuu. Näitä ovat pohjimmaiset motiivit matkallelähtöpäätöksen taustalla sekä konkreettisemmat tekijät, jotka vaikuttavat matkakohteen valintaan kuten kohteen imago, sen nähtävyydet ja saatavilla olevat elämykset.
Tämän jälkeen tarkastellaan yleisesti Pohjois-Karjalan maakuntaa ja sen vetovoimatekijöitä, kuten luontoa ja ruokaa. Lisäksi tutustutaan alueen yleisimpiin kohteisiin sekä niissä oleviin nähtävyyksiin ja aktiviteetteihin. Asioihin, jotka siis vaikuttavat oleellisesti matkailupäätöksiin.
Yleistason katsauksesta päästään tarkempaan kohde-esittelyyn, johon on valittu kolme erityyppistä kohdetta Pohjois-Karjalasta. Nämä kohteet ovat Joensuu, Koli ja Ilomantsi. Esittelyssä käydään läpi kunkin kohteen pääpiirteet, niiden matkailu- ja markkinointisivuja sekä lopuksi katsaus yhteen valittuun nähtävyyteen ja aktiviteettiin.
Näistä päästään tutkimaan Pohjois-Karjalan matkailun tilastoja vuosilta 2015–2019, joista saadaan konkreettista kosketuspintaa alueen kävijämääriin sekä niiden muutoksiin viime vuosilta.
Kaiken edellä mainitun tiedon pohjalta luotiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa alueella käyneiden kokemuksia, motiiveja ja kiinnostuksen kohteita, kuten myös käymisestä kiinnostuneiden mielenkiinnon kohteita sekä molempien ryhmien mielikuvaa alueesta. Lisäksi koetettiin selvittää, olisiko Pohjois-Karjalalla alueena tarjottavaa myös heille, joille alue ei ole tuttu eikä alustavaa kiinnostusta käydä ole. Kyselytutkimukseen luotiin kolme eri kysymyssarjaa näille eri lähtökohdilla oleville vastaajille.
Lopuksi esitellään kyselytutkimuksen tuloksia ja lyhyesti muutamia niistä löytyneitä pieniä havaintoja. Kyselytutkimukseen saatiin 247 vastausta.
Tämän jälkeen ”Pohdinta” -kappaleessa käydään läpi kyselytutkimuksen onnistumista, johtopäätöksiä ja yleiskuvaa saaduista tuloksista sekä muutamaa suurempaa havaintoa. Yksi havainto liittyi esiteltyihin aktiviteetteihin ja erityisesti tätä on käsitelty tarkemmin. Tuloksista saatiin laadukasta kävijätietoa Pohjois-Karjalan matkailuun liittyen ja mahdollisesti, joku alueen toimija tai organisaatio voisi tätä hyödyntää. Lopuksi käydään vielä läpi muutama tuloksista johdettu kehitysidea alueen matkailun kehittämiseksi.