Yo-kylä Block Party -tapahtuman markkinoinnin suunnittelu, toteutus ja analysointi
Karvinen, Anni (2020)
Karvinen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714494
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa vuoden 2019 Yo-kylä Block Partyn markkinointitoimenpiteet niin, että markkinoinnille asetetut tavoitteet saavutettaisiin mahdollisimman hyvin sekä analysoida toteutuneita markkinointitoimenpiteitä tulevien vuosien Block Party tapahtuman markkinoinnin kehittämiseksi. Analysoimalla markkinointitoimenpiteet perusteellisesti, voitiin muodostaa johtopäätöksiä ja laatia kehitysideoita tulevien Yo-kylä Block Partyjen markkinoinnille.
Työ toteutettiin tutustumalla mahdollisimman tuoreeseen teoriaan, perehtymällä Yo-kylä Block Partyn markkinointitoimenpiteisiin ja analysoimalla Yo-kylä Block Partyn markkinointitoimenpiteitä. Työssä hyödynnettiin myös myyntitiimille tehtyä kyselyä ja asiakaspalautekyselyä. Markkinointitoimenpiteiden analysoinnissa käytettiin Google Analyticsin ja Facebookin kautta hankittua dataa kävijäliikenteestä.
Työn tulokseksi saatiin, että Yo-kylä Block Partyn markkinoinnin suunnitelmallisuus myötävaikutti verkkosivujen ja sosiaalisen median kävijöiden ja seuraajien lukumäärän kasvuun. Suunnitelmallinen markkinointi piti sisällään markkinointitoimenpiteiden suunnittelun kohderyhmien mukaan ja markkinoinnin säännöllisen seurannan ja kehittämisen tulosten viittaamaan suuntaan. Yo-kylä Block Partyn onnistuneet markkinointitoimenpiteet sisälsivät verkkosivujen uudistuksen ja optimoinnin, mielenkiintoisten sosiaalisen median päivitysten ideoimisen ja tehokkaasti kohdennetun maksetun Facebook-mainonnan.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Yo-kylä Block Partyn markkinoinnin suunnittelussa. Työ antaa kattavan kuvan suoritetuista markkinointitoimenpiteistä ja niiden seurauksista. Työn tulokset ovat vapaasti sovellettavissa myös muille yrittäjille ainakin uusien ideoiden valossa. Yo-kylä Block Partyn markkinointia rajoitti tiukka markkinointibudjetti, mikä vaikutti esimerkiksi markkinointikanavien valintaan. Näin ollen työstä eniten hyötyvät yrittäjät ja järjestöt, joilla on samankaltainen budjettitilanne. The aim of this thesis was to plan and implement marketing actions for Yo-kylä Block Party 2019 event in order to achieve the event’s marketing goals as well as possible. The aim was also to analyse marketing actions that were carried out in order to develop the marketing for future Yo-kylä Block Party events. Development ideas for future Block Party marketing were formed by analysing the marketing actions as thoroughly as possible.
The thesis was done by studying as new theory as possible and by studying and analysing the marketing actions that were carried out. A guestionnaire aimed at the Block Party’s sales team and customer feedback are also used in the thesis. Analysis of the marketing actions is carried out by investigating Google Analytics and Facebook data.
The result of the thesis is that the careful planning of marketing contributed in the increase of the number of website visitors and social media followers. Careful planning of the marketing included planning the marketing actions while keeping the target segment in mind and regularly tracking the results of the implemented actions and developing actions to the direction the results were pointing. Successful marketing actions for Yo-kylä Block Party included updating and optimizing the website, ideation of interesting social media content and effectively targeted Facebook advertising.
The results of the thesis can be used in planning the marketing of future Yo-kylä Block Party events. The thesis paints a clear picture of marketing actions that were carried out and shows the effect of their implementation. The results of the thesis are freely applicable for all entrepreneurs at least in the point of view of new ideas. The marketing actions of Yo-kylä Block Party were limited by a small budget that had an effect in e.g. choosing the marketing channels. Hence this thesis is most useful for organizations that have similar budget situation.
Työ toteutettiin tutustumalla mahdollisimman tuoreeseen teoriaan, perehtymällä Yo-kylä Block Partyn markkinointitoimenpiteisiin ja analysoimalla Yo-kylä Block Partyn markkinointitoimenpiteitä. Työssä hyödynnettiin myös myyntitiimille tehtyä kyselyä ja asiakaspalautekyselyä. Markkinointitoimenpiteiden analysoinnissa käytettiin Google Analyticsin ja Facebookin kautta hankittua dataa kävijäliikenteestä.
Työn tulokseksi saatiin, että Yo-kylä Block Partyn markkinoinnin suunnitelmallisuus myötävaikutti verkkosivujen ja sosiaalisen median kävijöiden ja seuraajien lukumäärän kasvuun. Suunnitelmallinen markkinointi piti sisällään markkinointitoimenpiteiden suunnittelun kohderyhmien mukaan ja markkinoinnin säännöllisen seurannan ja kehittämisen tulosten viittaamaan suuntaan. Yo-kylä Block Partyn onnistuneet markkinointitoimenpiteet sisälsivät verkkosivujen uudistuksen ja optimoinnin, mielenkiintoisten sosiaalisen median päivitysten ideoimisen ja tehokkaasti kohdennetun maksetun Facebook-mainonnan.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Yo-kylä Block Partyn markkinoinnin suunnittelussa. Työ antaa kattavan kuvan suoritetuista markkinointitoimenpiteistä ja niiden seurauksista. Työn tulokset ovat vapaasti sovellettavissa myös muille yrittäjille ainakin uusien ideoiden valossa. Yo-kylä Block Partyn markkinointia rajoitti tiukka markkinointibudjetti, mikä vaikutti esimerkiksi markkinointikanavien valintaan. Näin ollen työstä eniten hyötyvät yrittäjät ja järjestöt, joilla on samankaltainen budjettitilanne.
The thesis was done by studying as new theory as possible and by studying and analysing the marketing actions that were carried out. A guestionnaire aimed at the Block Party’s sales team and customer feedback are also used in the thesis. Analysis of the marketing actions is carried out by investigating Google Analytics and Facebook data.
The result of the thesis is that the careful planning of marketing contributed in the increase of the number of website visitors and social media followers. Careful planning of the marketing included planning the marketing actions while keeping the target segment in mind and regularly tracking the results of the implemented actions and developing actions to the direction the results were pointing. Successful marketing actions for Yo-kylä Block Party included updating and optimizing the website, ideation of interesting social media content and effectively targeted Facebook advertising.
The results of the thesis can be used in planning the marketing of future Yo-kylä Block Party events. The thesis paints a clear picture of marketing actions that were carried out and shows the effect of their implementation. The results of the thesis are freely applicable for all entrepreneurs at least in the point of view of new ideas. The marketing actions of Yo-kylä Block Party were limited by a small budget that had an effect in e.g. choosing the marketing channels. Hence this thesis is most useful for organizations that have similar budget situation.