Användning av sampelbibliotek som ett kreativt verktyg i musikproduktion
Slangus, Hjalmar (2020)
Lataukset:
Slangus, Hjalmar
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714470
Tiivistelmä
Mitt slutarbete är en kvalitativ fallstudie som behandlar processen bakom skapandet av musiken för dokumentären ”Elämäni Internetissä”. Kortfilmen är Olli Hietanens
slutarbete som handlar om datasäkerhet, och är en fortsättning på hans film ”Pinnan
Alla”. Syftet med detta examensarbete är att ta reda på varför sampel är så behändiga för
musikproduktion, samt hur användning av musiksampel kan få fram nya synvinklar i ett
kreativt arbete.
Jag skapade också ett frågeformulär som behandlade ämnet användning av sampel i musikproduktion, och presenterar dessa resultat i mitt examensarbete. Målet med detta arbete är att ta reda på hur musikproducenter kan utnyttja sig av att använda sampelbibliotek för att underlätta sitt kreativa arbete.
Hela processen för musiken handlade om att jobba effektivt ihop med regissören varje gång, men ändå sträva efter rätt känsla i dokumentären. Jag bestämde mig för att jobba med sampelbiblioteket Splice (en molntjänst som erbjuder royalty-free sampels mot en
månadskostnad) som stöd för min kreativa process, men på samma tid också sparka igång processen med regissören och komma till en gemensam känsla för musiken i fråga.
Jag skapade totalt åtta låtar för dokumentären, varav tre kommer att analyseras i mitt arbete, och gå in på detaljer angående vilka faktorer som påverkade den kreativa processen. Jag presenterar också olika tekniker som kan användas för att befrämja en viss känsla i musiken, som t.ex. reverb (efterklang) och delay (fördröjning) och hurdana syntar som skapar den stämning man söker.
slutarbete som handlar om datasäkerhet, och är en fortsättning på hans film ”Pinnan
Alla”. Syftet med detta examensarbete är att ta reda på varför sampel är så behändiga för
musikproduktion, samt hur användning av musiksampel kan få fram nya synvinklar i ett
kreativt arbete.
Jag skapade också ett frågeformulär som behandlade ämnet användning av sampel i musikproduktion, och presenterar dessa resultat i mitt examensarbete. Målet med detta arbete är att ta reda på hur musikproducenter kan utnyttja sig av att använda sampelbibliotek för att underlätta sitt kreativa arbete.
Hela processen för musiken handlade om att jobba effektivt ihop med regissören varje gång, men ändå sträva efter rätt känsla i dokumentären. Jag bestämde mig för att jobba med sampelbiblioteket Splice (en molntjänst som erbjuder royalty-free sampels mot en
månadskostnad) som stöd för min kreativa process, men på samma tid också sparka igång processen med regissören och komma till en gemensam känsla för musiken i fråga.
Jag skapade totalt åtta låtar för dokumentären, varav tre kommer att analyseras i mitt arbete, och gå in på detaljer angående vilka faktorer som påverkade den kreativa processen. Jag presenterar också olika tekniker som kan användas för att befrämja en viss känsla i musiken, som t.ex. reverb (efterklang) och delay (fördröjning) och hurdana syntar som skapar den stämning man söker.