SRV Yhtiöt Oyj:n ostolaskuprosessin kehittämistyö
Makkonen, Nita (2020)
Makkonen, Nita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714483
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona SRV Yhtiöt Oyj:lle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yrityksen ostolaskuprosessin kehityskohtia ja tuloksena luoda niihin ratkaisuja. Ostolaskuprosessia tutkitaan kokonaisuutena, mutta tavoitteena on luoda kehitysehdotuksia myös verkkolaskujen hyödyt huomioon ottaen. Tutkimus on tyypiltään kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmä käytetään havainnointia ja teemahaastattelua.
Opinnäytetyö sisältää teoriaa verkkolaskutuksesta sekä prosesseista. Verkkolaskutuksen rooli esitetään taloushallinnon näkökulmasta sekä sen hyötyjä kuvaillaan laskutuksessa. Ensimmäisessä tietoperustan luvussa esitetään myös uutta ja vanhaa laskutukseen liittyvää lainsäädäntöä. Prosesseista kerrotaan yleisesti liiketoiminnan näkökulmasta, mutta myös syvällisemmin laskutusprosessien hyödyistä ja kehittämisestä.
Opinnäytetyössä käsitellään tietoperustassa esitellyn laskutusprosessin toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Lukijaa myös valmistellaan tutkimusosuuteen kuvaamalla tutkimusta tarkemmin sekä esittelemällä käytettyjä menetelmiä.
Tutkimus toteutettiin haastattelua ja havainnointia käyttämällä. Se on esitetty niin, että haastattelussa ja havainnoinnissa esille tulleet asiat ovat jaoteltu teemoittain. Jokaisen teeman kohdalla esitetään kummankin tutkimusmenetelmän avulla saatuja tuloksia aiheesta ja analysoidaan niitä. Tutkimuksen tuotoksena syntyneiden ratkaisuehdotusten esittäminen on jaettu erikseen ostolaskuprosessin parantamiseksi verkkolaskuja hyödyntäen sekä yleisesti ostolaskuprosessin parantamiseksi.
Tutkimuksen tuloksiin perustuen, ostolaskuprosessille löytyi konkreettisia kehityskohteita niin verkkolaskuja hyödyntäen kuin yleisenkin prosessin parantamiseksi. Uuden verkkolaskulain myötä myös täysin uusia näkökulmia voidaan ottaa käyttöön ostolaskuprosessiin.
Tutkimuksen ajankohta on toimeksiantajayritykselle hyvä, sillä uusi ostolaskuprosessi on ollut noin vuoden käytössä yrityksessä. Ensimmäisen käyttövuoden jälkeen on hyvä aika lähteä kehittämään muutosta kaipaavia toimintoja.
Opinnäytetyö sisältää teoriaa verkkolaskutuksesta sekä prosesseista. Verkkolaskutuksen rooli esitetään taloushallinnon näkökulmasta sekä sen hyötyjä kuvaillaan laskutuksessa. Ensimmäisessä tietoperustan luvussa esitetään myös uutta ja vanhaa laskutukseen liittyvää lainsäädäntöä. Prosesseista kerrotaan yleisesti liiketoiminnan näkökulmasta, mutta myös syvällisemmin laskutusprosessien hyödyistä ja kehittämisestä.
Opinnäytetyössä käsitellään tietoperustassa esitellyn laskutusprosessin toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Lukijaa myös valmistellaan tutkimusosuuteen kuvaamalla tutkimusta tarkemmin sekä esittelemällä käytettyjä menetelmiä.
Tutkimus toteutettiin haastattelua ja havainnointia käyttämällä. Se on esitetty niin, että haastattelussa ja havainnoinnissa esille tulleet asiat ovat jaoteltu teemoittain. Jokaisen teeman kohdalla esitetään kummankin tutkimusmenetelmän avulla saatuja tuloksia aiheesta ja analysoidaan niitä. Tutkimuksen tuotoksena syntyneiden ratkaisuehdotusten esittäminen on jaettu erikseen ostolaskuprosessin parantamiseksi verkkolaskuja hyödyntäen sekä yleisesti ostolaskuprosessin parantamiseksi.
Tutkimuksen tuloksiin perustuen, ostolaskuprosessille löytyi konkreettisia kehityskohteita niin verkkolaskuja hyödyntäen kuin yleisenkin prosessin parantamiseksi. Uuden verkkolaskulain myötä myös täysin uusia näkökulmia voidaan ottaa käyttöön ostolaskuprosessiin.
Tutkimuksen ajankohta on toimeksiantajayritykselle hyvä, sillä uusi ostolaskuprosessi on ollut noin vuoden käytössä yrityksessä. Ensimmäisen käyttövuoden jälkeen on hyvä aika lähteä kehittämään muutosta kaipaavia toimintoja.